Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Skönhetsideal – Klädbranschens nästa stora ansvarsfråga

Publicerad: 2 juli 2013, 06:23

På tio år har klädreklamens fotomodeller i genomsnitt tappat lika många kilo. Klädjättar anmäls regelbundet för sexistisk reklam. Modellagenturer raggar nya modeller utanför anorexikliniker och unga tjejer mår allt sämre. Sjuka kroppsideal kommer med stor sannolikhet att bli kläd-, mode- och reklabranschens nästa riktigt stora ansvarsfråga. Idag tas frågan upp i Almedalen.


Samtidigt som klädbranschen har kommit långt i sitt hållbarhetsarbete – med minskade utsläpp, minskad vattenanvändning och god kontroll på leverantörskedjorna – fortsätter branschen att förmedla sjuka skönhetsideal. Ideal som gör att de egna kunderna mår dåligt och i slutändan faktiskt kan bli sjuka. Ideal som kan kallas allt annat än hållbara.
– Det är absolut en osund industri. Sedan ett tag tillbaka har branschen uppmärksammat mänskliga rättigheter och förhållanden för anställa i leverantörskedjor utomlands. Nu hoppas vi att man kommer till nästa steg – de som bär kläderna, modeller och kunder, säger Christina Knight som är creative director på reklambyrån Ingo och som deltar i dagens seminarium.

Enligt Christina Knight är det många som delar ansvaret för de sjuka skönhetsidealen.
– Vi har ett delat ansvar och det finns ingen enskild aktör som man kan klandra. Klädbranschen, modebranschen, modellagenturerna s och reklambranschen har alla sin del av ansvaret
Samtidigt konstaterar hon att dagens utveckling är skrämmande.
– Idealen kommer från början från modebranschen där långt och smalt alltid varit snyggt av hävd och tradition. Det sjuka är att det verkar kunna gå hur långt som helst och idag.

Lyckligtvis börjar vi se motvikter mot de sjuka kroppsidealen. Företag som Dove, L’Oreal och Kappahl har enligt Christina Knight börjat gå mot strömmen med egna nya ideal – ideal där kort och tjock och olika ursprung också är ok.
– Jag tycker att man kan se fler och fler tecken på att ”nu får det vara nog”. En bra utveckling är att också kunderna börjat reagera – dels med plånboken men också i sociala medier där företag som kommunicerar sjuka ideal uppmärksammas och ställs till svars, säger hon och tar Facebookstormen mot klädmärket American Apparels sexistiska reklam som exempel.
– Folk börjar bli medvetna och nu tar den här debatten fart. Det är bra, konstaterar hon.

Almedalstipset:
”Lagstiftning vs. eget ansvar. Hur blir vi av med sjuka skönhetsideal i reklam?”
Arrangör: Olika Förlag och Agenda PR
Plats: Kindbergsplats 8
Tid: Tisdag kl 15:00-16:00

Jon Röhne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.