Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

SL: Förbifarten får fler att ta bilen

Publicerad: 6 Maj 2011, 07:18

Andelen Stockholmare som åker kollektivt kommer att minska, bland annat på grund av den nya motorvägen Förbifarten. Det tror kollektivtrafikbolaget SL.


Ämnen i artikeln:

KollektivtrafikTrafik

Enligt Storstockholms lokaltrafiks (SL) plan till 2020 kommer kollektivtrafikens andel av trafikanterna att minska. Visserligen kommer antalet kollektivtrafikanter att öka kraftigt i takt med att befolkningen i regionen ökar, men ännu fler kommer enligt SL att ta bilen.
– Stora väginvesteringar som Förbifart Stockholm och en stark bnp-utveckling gör att resandet med bilar ökar ännu mer. Ju rikare folk är, desto fler åker bil, säger Gunilla Glantz, planeringschef på SL till Dagens samhälle.

I dag görs nästan hälften (48 procent) av alla resor med kollektivtrafik, men landstingets politiska mål är att andelen ska öka. För att det ska lyckas krävs mer än investeringar i nya tåg och bussar, tror SL som tvivlar på att man kommer att kunna leva upp till målen.
– Med så hög andel som vi har krävs också restriktioner för biltrafiken, till exempel högre trängselskatt, men det är ett politiskt beslut, säger Gunilla Glantz till Dagens Samhälle.
I Trafikplan 2020 räknar SL med att antalet bilresor under högtrafik ökar med 70 procent, men kollektivtrafiken bara med tio.

De investeringar som är planerade i dag riskerar dessutom att inte ens räcka för att utbyggnaden av kollektivtrafiken ska hålla jämna steg med befolkningsökningen, vilket Lennart Rohdin (Fp), vice ordförande i Stockholms läns landstings trafiknämnd, enligt Dagens samhälle medger.
– Det finns en väldig skuld av eftersatta investeringsbehov som det tar mycket lång tid att arbeta av, säger han till tidningen och medger också att en sjunkande andel kollektivtrafikanter rimmar illa med landstingets mål.
Lennart Rohdin utesluter inte ekonomiska styrmedel för att öka det kollektiva resandet.
– Men först måste vi ha kapacitet att ta emot fler resande, säger han.

Anders Danielsson

Ämnen i artikeln:

KollektivtrafikTrafik

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.