Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Sluta prata – börja agera – tjäna pengar

Publicerad: 8 juli 2011, 11:35

Nu är det dags för företagen att ta mångfaldsarbetet på allvar. Det skriver Diversity Charter in Sweden, ett nytt initiativ från en grupp vd:ar i näringslivet, i ett debattinlägg.


Ämnen i artikeln:

Almedalen 2011

Begreppet mångfald är mer aktuellt än någonsin. Många är de företagsledare som betonar att det är viktigt. Varför, det framgår nästan aldrig. En del kanske tycker att ”mångfald är bra, men inget för oss”. Att det är någon annans, eller åtminstone politiker och offentliga sektorns ansvar. De flesta verkar dessutom tro att det bara handlar om etnicitet eller jämställdhet.

Nu är det dags att ta mångfaldsarbete på allvar. Och också inse att du kan utvecklas och tjäna på olikheter.

Vi är ett antal företag, stora och små, som har initierat det svenska nätverket Diversity Charter. Vi jobbar för ökad mångfald på olika sätt, och har kommit olika långt. Vi vet att det är en värdefull resa att följa med på för alla företag. Mångfald ska vara lika självklart att arbeta med som miljöfrågor.

Olika är bra på så många sätt. Det handlar om de överlägsna fördelar man når – på alla plan – när man blandar olika kön, kompetenser, åldrar, etniska bakgrunder och personligheter. För att ta några exempel.

Ju fler infallsvinklar du har på att lösa ett problem, desto större sannolikhet att ditt företag utvecklas. Marknaden blir större. Du förstår dina kunder, samarbetspartners och medarbetare bättre och kan enklare tillgodose deras behov.

Ett exempel är Scandics handikappambassadör, som har till uppgift att säkra att personer med olika typer av funktionsnedsättning ska kunna bo på hotellen.

En investering
för att anpassa hotellen och göra de mer tillgängliga för olika typer av funktionsnedsättning samt utbildning för alla medarbetare, resulterade redan första året i cirka 15 000 extra hotellnätter. Anpassningen har också lett till nära 100 avtal med handikapporganisationer.

Det finns många fler konkreta sätt att tjäna på olikheter. Vi ska nu aktivt och framför allt konkret hjälpa våra medlemmar att hitta sina utmaningar inom sitt mångfaldsarbete. Målet är att både visa vikten av mångfald och att stärka medlemmarnas konkurrenskraft och affärsnytta.

Diversity Charter driver redan ett uppmärksammat och framgångsrikt arbete i Europa. I Frankrike är exempelvis 3 000 företag medlemmar, vilket påverkar 22 procent av alla franska arbetstagare. Den 2 december 2010 skedde Sverigelanseringen och nu på fredag håller vi vårt första nätverksmöte.

Vi är alltså många som insett att mångfald inte är bara ett fint ord på pappret. Nu måste fler med på resan. Frågan är vilka företag i Sverige som har råd att avstå?

Diversity Charter in Sweden

Stefan Jacoby President & CEO Volvo Personvagnar
Azita Shariati COO & Vice VD Sodexo AB
Bertrand Frohly VD L’Orèal Sverige AB
Thomas Weigold VD Novartis Sverige AB
Anders Ehrling President & CEO Scandic Hotels AB
Erik Dreborg VD A-Search AB
Margareta Eklund VD Managing Diversity AB
Åsa Nilsson Billme VD Lectia AB
Anders Strålman VD Axfood AB

Miljöaktuellt, redaktionen

Ämnen i artikeln:

Almedalen 2011

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.