Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Slutreplik ”Telge kör med falsk miljöprofil”

Publicerad: 7 November 2013, 12:40

Ursprungsmärkningen Smutselskollen skiljer inte på märkning och produktion. Det är fel och urholkar systemets trovärdighet , skriver Kjell Jansson, vd på Svensk Energi i en replik till Telge Energi


Ämnen i artikeln:

Svensk Energi

"Telge Energis svar gör mig bekymrad. Detta eftersom man undviker att svara på det som i grunden är Svensk Energis, och därmed stora delar av elbranschens kritik; kampanjens påståenden om ursprungsmärkningens direkta påverkan på produktionsmixen och att jämförelsen mellan företagen inte görs på lika villkor. För Telge redovisar helt enkelt inte sina egna siffror på samma sätt som konkurrenterna.

Systemet med ursprungsmärkning innebär att kunderna kan välja el som producerats med en viss miljöprofil och deras val visar sig som en innehållsförteckning på elräkningen. Genom att välja ursprungsmärkt el så kan konsumenten skicka en signal till elhandelsföretag, politiker och beslutsfattare om vilket produktionssätt de föredrar. Men – för att vara sanningsenlig är det viktigt att också säga att det inte finns någon direkt koppling mellan kundens val och hur elen produceras framöver. För det ändamålet har vi elcertifikatssystemet. På Telge Energis egen hemsida kan man ändå läsa: "För varje kilowattimme ren el som köps produceras mindre smutsig kolkraft." – detta är direkt fel.

Kravet på ursprungsmärkning kommer från EU och har funnits lagreglerat sedan 2006, men utan en utsedd tillsynsmyndighet. Sedan 1 januari 2013 har Energimarknadsinspektionen i uppgift att granska att kraven följs. Systemet med ursprungsmärkning omfattar ALLA elhandlare och omfattar all el som säljs till slutkunder inklusive stora företagskunder.

På Smutselskollen gäller dock inte detta. Telge Energi har valt att göra en egen avgränsning genom att exkludera sina stora företagskunder som ligger i systerbolaget Telge Kraft. Hade också deras ursprungsmärkning angivits skulle Telge Energi sannolikt inte redovisa 100 % "ren el". Det finns andra företag som också har stora företagskunder, s.k. portföljkunder, vissa i separata företag och andra gemensamt med privatkunderna, men Telge Energi redovisar deras siffror samlat för alla kunder, vilket de inte gör för Telges bolag. Detta gör att redovisningen har noll transparens och ger en snedvriden jämförelse.

Över 90 procent av Sveriges 120 elhandelsföretag är medlemmar i Svensk Energi. För att ge aktörerna stöd att följa kraven på ursprungsmärkning har Svensk Energi sedan år 2006 – då lagen kom – löpande publicerat en vägledning om hur elen har producerats där vi bl.a. uppger att informationen ska "lämnas på eller i samband med fakturor, i reklam och på internet". Detta för att vi vill bidra till ett trovärdigt system för ursprungsmärkning av el, så att kunderna kan lita på systemet och därmed kunna välja elavtal utifrån uppgiven miljöprestanda. De flesta av Svensk Energis medlemmar har följt denna vägledning, vilket innebär att företagen redovisat denna information sedan år 2006.

Systemet med ursprungsmärkning har av statsmakterna syftat till att slutkunder – beroende på elavtal – ska veta vad elen, som detta avtal omfattar, haft för ursprung. Svensk elbransch har sedan länge följt och uppmuntrat detta system.

Svensk Energi välkomnar initiativet som sådant; att göra det möjligt att jämföra elhandlarnas redovisning av ursprungsmärkning. Men för att en sådan jämförelse ska bidra behöver den vara trovärdig. Det är inte Smutselskollen idag. Det är däremot glädjande att Telge Energi ställer sig bakom Svensk Energis förslag om att låta Energimarknadsinspektionen utöka sitt verktyg ”Elpriskollen” till att också inkludera ursprungsmärkning"

Kjell Jansson, vd Svensk Energi

Erik Klefbom

Ämnen i artikeln:

Svensk Energi

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.