Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration
Klimat
Publicerad: 12 December 2016, 11:23
Från och med årsskiftet kommer tonfiskburkar från Abba att förses med en kod som gör det möjligt för kunder att spåra varifrån tonfisken kommer, fångstmetod, och till och med namnet på kaptenen på fiskefartyget.
Från och med årsskiftet kommer tonfiskburkar från Abba att förses med en kod som gör det möjligt för kunder att spåra varifrån tonfisken kommer. Genom ett samarbete mellan Orkla Foods, som äger varumärket Abba, och Pacifical, en organisation som verkar för hållbart fiske av tonfisk i de så kallade PNA-länderna, ska kunderna få insyn i hela kedjan, från platsen där fisken fångats, fångstmetod, och till och med namnet på kaptenen på fiskefartyget, hela vägen till butikshyllan.
– Det här är en tjänst som vår samarbetspartner Pacifical erbjuder. Pacifical har grundats av de åtta PNA-länderna, Mikronesien, Kiribati, Marshall-öarna, Nauru, Palau, Papua New Guinea, Solomon-öarna, and Tuvalu, med syfte att främja fiskeindustrin i regionen. Alla som fiskar i det här området måste registrera sig hos organisationen som samlar in information som gör att fisken blir spårbar, berättar Cecilia Franck, presschef på Orkla Foods för Miljöaktuellt.
Den informationen som Pacifical samlar in lägger man sedan ut på sin plattform där Abba hämtar den, anpassar den till den svenska målgruppen och lägger ut den på en hemsida. Kunden kan sedan knappa in koden på sin tonfiskprodukt för att ta reda på varifrån fisken kommer och hur dess väg till butiken sett ut.
Lina Rosengren