Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag12.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Snart måste företag bevisa att tillväxten är hållbar

Publicerad: 3 Augusti 2016, 04:00

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ökad digitaliseringen påverkar inte bara företagens affärsmodeller, utan bidrar också till nya krav på hållbar tillväxt i bolag, så kallad ”licence to grow”.


I en artikel uppmärksammar nättidningen Greenbiz.com hur digitala kommunikationskanaler har lett till att konsumenter och andra intressenter fått allt större insyn i företagens förehavanden. Samtidigt gör den snabba informationsspridningen, bland annat i sociala medier, att företag som missköter sig på miljö- och hållbarhetsområdet riskerar att hängas ut.

Tidigare talades det i företagsvärlden om ”social licens”. För att företag skulle lyckas etablera sig på nya marknader, framförallt i utvecklingsländer, krävdes förtroende hos lokalbefolkningen och lokala myndigheter. Historiskt sett finns flera exempel där civilsamhället ”dragit in” den sociala licensen när företag misskött sig.

I takt med den ökade globaliseringen och digitaliseringen har dessa lokala protester ofta skalats upp till globala bojkotter av produkter som i vissa fall lett till minskade intäkter och irreparabla skador på företags varumärken.

Det ökade inflytande som konsumenterna åtnjuter, till följd av digitaliseringen, gör att moderna företag måste vara lyhörda för kundernas krav och behov. Eftersom många konsumenter anser att miljö- och hållbarhet är viktigt måste även företag prioritera dessa frågor.

En ny trend som kan skönjas i näringslivet är ”licens to grow”, det vill säga att företag måste vinna lokala intressenters godkännande innan man expanderar företagets verksamhet i ett område.

För att skapa acceptans lokalt krävs att företagen integrerar hållbara strategier i sina affärsstrategier. Man måste också bygga nya typer av ekosystem, engagera sig i lokala intressenter och samarbeta med lokala myndigheter och intresseorganisationer, men även konkurrenter inom branschen.

Lina Rosengren

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.