Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Sociala medier sätter skräck i teknikjättarna

Publicerad: 25 Oktober 2010, 07:16

Rädsla för industrispionage och skadlig kod får tyska storbolag att stänga dörrarna till de sociala nätverken.


Ämnen i artikeln:

CleantechTeknikMiljöteknikGreentechForskningIngenjör

Allt fler bolag klipper tillgången för sina anställda att använda Facebook, Twitter och YouTube efter rapporter som gör gällande att de sociala nätverken används för industrispionage och kan utgöra en allvarlig säkerhetsrisk.

Nästan var tredje tyska börsbolag har vidtagit åtgärder då risken när de anställa använder de sociala nätverken anses oacceptabel, rapporterar affärsmagasinet Wirtschaftswoche.

Bland de teknikbolag som infört begränsningar märks energijätten Eon och gasjätten Linde som har begränsat tillgången till Facebook och YouTube på flera av bolagens kontor och anläggningar.

– Tidigare var det e-post som var favoritkanalen för skadlig programvara. Idag är det de sociala nätverken, säger Christian Fuchs vid antivirusföretaget Kaspersky till magasinet.

Andra teknikföretag som begränsar tillgången till de sociala nätverken märks Heidelbergcement och biltillverkarna Volkswagen och Porsche. Finansvärlden utgör inget undantag. Tysklands näst största bank, Commerzbank följer strömmen.

– Många externa sociala mediesajter är inte längre tillgängliga för de flesta i vår personal av säkerhetsskäl, säger en representant för Commerzbank till Wirtschaftswoche.

Utöver risken för att drabbas av skadliga program oroar sig också bolagen för att få företagshemligheter röjda via exempelvis chattar.

Johan Nylander

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.