Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag11.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Spaceport America – Dags för avgång

Publicerad: 11 augusti 2009, 02:37

Vi är äntligen där. Du kan gå in på rymdhamnen och köpa en biljett till Andromeda, sätta dig i baren och vänta på avgång.


Nja, som alla journalister överdriver jag en smula, men ritningarna är klara och bulldozrarna rullar redan mitt i New Mexicos öken, helt nära White Sands Missile Range med staden Truth or Consquences(!) som närmsta stad på 48 kilometers avstånd. Arbetet pågår med att bygga Spaceport America, den första amerikanska rymdhamnen, men resorna kommer inte att gå till yttre rymden, utan hugade rymdturister kommer att få nöja sig med inre rymden(suborbital). En rymdhamn är ett ställe där helt vanliga människor kan få vara med om rymdresor i rymdskepp som inte är avsedda för specialtränade astronauter.

När landar Enterprise? Så här tänker sig konstruktörerna att rymdhamnen ska se ut, översållad med blåa lampor.

Det första kommersiella rymdflygbolaget heter Virgin Atlantic och den första bärraketen heter White Knight Two. Flygplatsen byggs av Southwest Regional Space Task Force, en icke vinstdrivande grupp som bildades redan 1992 för att skapa en landningsplats för kommersiella rymdflygningar, efter en idé uppkommen på Standford University.

Ingången till Spaceport America kommer att vara klädd med ritningar och visualiseringar av tidigare rymdfarkoster.

Virgin Atlantic, som kommer att bli det första flygbolaget, är en del av det konglomerat som vann Ansari X Prize för att ha byggt det första helt återanvändbara rymdskeppet för kommersiell trafik, Space Ship One. Det sköts upp, eller snarare flögs upp 2004 av bärflygplanet White Knight One. På 60.000 fots höjd lösgjorde sig SSC1 från bärflygplanet, tände sin egen fastbränslemotor och tog sig upp till 100,124 kilometers höjd (328.491 fot, det som räknas som gränsen mellan atmosfären och rymden), lät den sålunda nyblivne astronauten få uppleva tyngdlöshet i ett par minuter, innan det föll fritt ned mot Jorden och glidflög tillbaka till banan vid Mojave Spaceport. Endast slitdelar (huvudsakligen i motorn) behövde bytas i SSC1 varför både bärflygplan och raket betecknas som fullständigt återanvändbara.

Space Ship Two som bärs av den dubbelskrovade White Knight Two. Passagerarutrymmet är 2,3 meter i diameter och 3,7 meter långt och rymmer sex passagerare. Dessutom ryms två piloter i nosen, eller tekniskt är de ju allihop astronauter.

Det som tar hårdast på en människa, tränad eller otränad, är accelerationen. Vanliga soffpotatisar klarar förmodligen inte mer än 2-3 g och Space Ship Two ska maximalt accelerera med 6-8 g så de allra flesta superrika amerikaner ska kunna få sin rymdtörst stillad utan att behöva störa livet ombord på Internationella rymdstationen.

Rymdhamnen är ett jättekomplex mitt i öknen, futuristiskt uppbyggd i stil med en stad på planeten Tattoine i Star Wars, en stad halvt nedgrävd i sanden, dessutom belyst med blått ljus på natten. Ingången till avgångshallen är klädd med fresker som visar rymdhistorien, Apollo, Gemini, Soyuz med flera.

En interiörbild från avgångshallen.

Space Agents Wanted

Man kan bli Space Agent för Virgin Galactic. Så kallas den som har tillåtelse att sälja biljetter till rymdfärder. Det finns 3-4 auktoriserade agenter i Sverige, varav ett (naturligtvis) är Ishotellet i Jukkasjärvi.

Biljetter

Fler än 65.000 blivande rymdturister slogs om de 100 första biljetterna. Priset låg ursprungligen på 200.000 dollar (i förskott) men när de 100 första biljetterna var sålda sjönk förskottsinbetalningen till 100.000 dollar. Efter första året räknade man med att priserna skulle kunna sänkas till 20.000 dollar och där kommer det att förbli inom en överskådlig framtid. Det är en spottstyver jämfört med de många miljoner som rika personer har betalat för att få åka Sojuz till Internationella rymdstationen. Men då kommer färden bara att vara cirka 2,5 timmar, varav man är tyngdlös i ett par minuter. Ett par avgångar i veckan är planerade.

Fram till i december 2007 hade Virgin 200 förbetalda passagerare och 95% av dem klarade centrifugproverna på 6-8 g.

Spaceport Sweden

Den svenska motsvarigheten till Spaceport America, kallad Spaceport Sweden, kommer att förläggas vid Kiruna flygplats och sannolikt drivas från Esrange utanför Kiruna. Man kommer att bygga om den stora hangaren Arena Arctica för att klara Virgin Galactics rymdfarkoster.

Området kring Kiruna är unikt bland europeiska skjutplatser. Där finns massor av skog i ett enormt stort, avlyst område. Ingen lokalbefolkning finns som raketerna kan trilla ned på och ingen som blir störd av bullret. Kirunas befolkning kommer att uppskatta arbetstillfällena och Esranges folk har utmärkta kunskaper om hur man skjuter stratosfärraketer.

Rakjetskjutningar började redan 1966 i Kirunatrakten och 1972 hade staten köpt in sig och Svenska Rymdbolaget blev ägare. Esrange har idag tre verksamhetsben: Stratosfärraketer, stratosfärballonger och underhållsarbete på satelliter i bana, exempelvis TV-satelliter. Dessutom fungerar Esrange som markstation för många jordresurssatelliter, som SPOT.

Rymdflygningar från Kiruna avses kunna börja någon gång efter 2012, med 3-4 flygningar i veckan. Sen får vi se.

Snabbfakta om Spaceport America

Västra delen av Terminal- och hangaranläggningen (THF) kommer att innehålla stödverksamhet och kontor åt Virgin Galactic, samt för New Mexicos rymdhamnsmyndighet (New Mexico Spaceport Authority, det låter flott, det).

Mitten av THF kommer att vara centrum för driften med en stor hangar för White Knight Two och Space Ship Two

Östra delen av THF blir passagerarutrymme, avgångshall, omklädningsrum med rymddräkter och festutrymmen. Restaurangen och kontrollrummet kommer att få direkt utsikt österut mot apron (flygplansparkering), startbana och det övriga landskapet.

Rymdhamnen totala yta: 62.200 kvadratmeter
THF total yta: 10.233 kvadratmeter
Antal våningar: 3

Miljöansvar: konstruerad enligt LEED Gold
Jordförlagda rör används för att kyla byggnaden
Solpaneler används för uppvärmning
Uppvärnning och kylning sköts av rör under golvet
När säsongen så medger sker ventilationen med uteluften

Schemalagt byggavslut: Slutet av 2010 eller tidigt 2011

Läs mer

Space Ship Two: http://en.wikipedia.org/wiki/Scaled_Composites_SpaceShipTwo
Spacepost America: www.spaceportamerica.com
Spaceport Sweden: www.ssc.se/?id=9500

Jörgen Städje

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.