Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Spektakulär räddning av japanska Hayabusa

Publicerad: 3 September 2010, 05:23

Jaxa skickade ut en farkost för sju år sedan. Syftet var att hämta markprover från en asteroid bortom Mars bana. Men något gick snett. Läs andra delen i Jörgen Städjes redogörelse för den makalösa räddningsaktionen.


Ämnen i artikeln:

CleantechTeknikMiljöteknikGreentechForskningIngenjör

För sju år sedan skickade japanska rymdflygstyrelsen Jaxa (Japan Aerospace Exploration Agency) ut en farkost som skulle ta markprover på asteroiden Itokawa i asteroidbältet bortom Mars bana och ta med sig materialet tillbaka till Jorden. Om vi kan undersöka asteroidmaterial kan vi lära oss mycket om solsystemets ursprung.

En sväng runt Jorden

Utfärden började med en första slungoperation kring Jorden för att vinna ytterligare fart. Det skedde i maj 2004 efter att sonden hållit på att öka farten i en bana runt Solen i ungefär ett år, framdriven av jonmotorer. Banan tog den på ett avstånd av bara 3700 kilometer från Jorden, alltså väl innan för geostationär bana och Jordens gravitation och kraften fån jonmotorerna slungade ut den i en ny, elliptisk bana som skulle ta den ända fram till asteroidbältet. Efter den branta svängen fick jonmotorerna börja jobba igen.

Jonmotorn eldar på. Hayabusa hade fyra jonmotorer, men en av dem gick sönder ganska snart efter uppskjutningen på grund av utmattning och korrosion. Detta spelade ingen roll, De tre andra motorerna, varav endast två användes vid återfärden, räckte utmärkt.

Äntligen framme

Den 12 september 2005, efter nästan två års färd, var farkosten framme vid Itokawa och det var dags att börja dokumentera.

En av bilderna som Hayabusa tog av asteroiden Itokawa. Fram med de rödgröna glasögonen. Klicka för större bild.

Provtagningsmetodik

Tre saker skulle uppnås, utöver fullständig fotodokumentering av asteroiden. En liten boll (”marker”) innehållande 880.000 namnunderskrifter skulle släppas på asteroidens yta, ett markprov skulle tas och den lilla sonden Minerva (MIcro/Nano Experimental Robot Vehicle for Asteroid) skulle släppas lös. Avsikten var att den lilla, 600 gram lätta farkosten, skulle studsa omkring på ytan i den låga gravitationen och ta bilder med sina tre CCD-kameror. Tyvärr gjorde Hayabusa en automatisk kurskorrigering under landningsfasen just när Minerva släpptes lös, och den lilla sonden for all världens väg ut i världsrymden. Den går förmodligen fortfarande i bana runt Itokawa.

Provtagningen skulle gå till så att Hayabusa sköt ut en ”näsa”, ett fjädrande rör som skulle ställas mot asteroidens yta. Väl där skulle en projektil skjutas av rätt ned och det material som sprutade upp, skulle spruta rakt in i provtagningsbehållaren. Genom dopplermätnignar kunde man ta reda på att Hayabusa stått med nosen i marken i cirka 30 minuter, men eftersom landningssensorn inte fungerade så sköts aldrig projektilen av.

Hayabusa ser sin egen skugga på Itokawas yta. Solen står givetvis rakt i ”ryggen”. Den lilla runda "markern" är inringad.

Vid en andra landning, där sonden träffade ytan med 10 centimeter per sekund gav man order om att två projektiler skulle skjutas av, men det är oklart om de faktiskt sköts av.

Omedelbart efter detta rapporterade sonden ett problem med bränsleläckage.

Den fantastiska tidtabellen

2004
19 maj: Banändring för utfärd via slungmanöver kring jorden, med jonomotorer
2005
29 juli: Navigatorn, Star-tracker-instrumentet, kalibrerades genom att ta en bild av Itokawa
12 september: 20 km från Itokawa
30 september: Vid hemposition, 7 kilometer från Itokawa
12 november: Släppte sonden Minerva. Minerva förlorades.
20 november: Första landningen och nedläggning av en behållare med 880.000 namnteckningar
26 november: Andra landningen
8 december: Förlorade kontakten med jorden på grund av bränsleläckage
2006
26 januari: Kontakt med jorden återupptogs. Uppdraget återstartades.
2007
18 januari: Provtagaren återfördes in i provtagningskapseln, vilken låstes och förseglades
Februari: Jonmotorerna visade sig fungera och startades
25 april: Hemresan på jonmotorer påbörjades
18 oktober: Första banmanövern mot Jorden avslutad
2008
Maj: På längsta avståndet från Jorden
2009
4 februari: Jonmotorn startades för en andra banmanöver för återvändo till Jorden
4 november: En jonmotor gick sönder
19 november: Färden återupptogs med två delvis fungerande jonmotorer
2010
27 mars: Andra banmanövern avslutad
April – juni: Flera bankorrigeringar
13 juni: Återinträde i atmosfären
14 juni: Kapseln hittades
24 juni: Kapseln öppnas
28 juni: Första partiklarna ute

Läs mer

Senaste hayabusanytt från Jaxa: http://hayabusa.jaxa.jp/e/index.html
En klickbar tidtabell: http://hayabusa.jaxa.jp/e/index.html
Jaxa: www.jaxa.jp
Jaxa har gått från att vara tämligen anonyma till att sprida information nästan i klass med ESA. Här är sajten om deras nya Venus-sond Akatsuki: http://www.jaxa.jp/countdown/f17/overview/akatsuki_e.html

Jaxa blev också först med att annonsera att solsegling fungerar. Det japanska solseglet Miranda släpptes ut i rymden i närheten av Venus den 21 maj och man har nu kunnat konstatera att det påverkas av en kraft på 1,13 millinewton enbart av solljus, vilket var helt enligt beräkningarna.

Jörgen Städje

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.