Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Spindlar sabbar väg- verkets mätstationer

Publicerad: 25 Februari 2009, 11:29

Vägverket har ett mycket omfattande men nästan okänt system för inhämtning av vägväder. Vi har tittat på detaljerna. Del 3/4: Datordelen


Undrar du hur plog-, salt- och sandbilar kan vara ute och igång just när snövädret börjar, trots att det tar en timme att montera en plog och en timme till att fylla flaket med varm sand? Tacka VViS för det. Det här är del 3 i en artikelserie om 4 delar.

Mysig maskinvara

Datordelen i mätstationen är ovanligt intressant för sin klimattålighet. Den är uppbyggd med mil-specade komponenter och fungerar utan uppvärmning ned till minus 40 grader. Den tål också en hel del annat, som blixtnedslag. Om blixten inte tar allt för nära klarar den stötströmmarna som kommer via telefon- och elkraftledningen tack vare sin störfiltrering.

Skåpet till Mätstation 4 är rostfritt och EMC-säkrat. Det innehåller en datordel med I/O-kort, ett nätaggregat, mätvärdesomvandlare för de Pt-100-element som mäter temperaturen i vägbanan och ett analogt modem för kommunikation över telenätet. Notera torrpåsen som hänger över datorracken. Alla delar är militärspecade och klarar sig ned till minus 40 grader, varför ingen uppvärmning behövs.

Regnmätaren Optic-Eye är intressant (se bild i den första artikeln). Det går två pulsade infraröda ljusstrålar i kors och när en regndroppe eller snöflinga bryter strålarna uppstår ett kort avbrott i pulståget. Regndroppar är mindre än snöflingor och orsakar kortare avbrott, och det är så man ser skillnaden. Systemet ackumulerar sedan antalet avbrott per tidsenhet och räknar ut regnmängden. Vägverket räknar, till skillnad från SMHI, snömängden som fast materia i millimeter och inte smält form. Det är trots allt den fasta materien som ligger på vägen.

Tyvärr tycker spindlar om att bygga nät mellan sensorns fyra ändar och om en regndroppe hänger i nätet kan den guppa upp och ned i ljusstrålarna och orsaka falskt regn. För att grilla fötterna på spindlarna och för att förhindra isproppar är rörens ändar uppvärmda till 90 grader. Tyvärr hjälper det inte alltid och Vägverket är öppet för alla kreativa förslag om hur mätaren ska kunna hållas ren.

CPU:n i Saab Securitys General Monitoring Computer är en MC68332 från Motorola. Ovanför CPU-kortet ser du I/O-kortet med anslutning till omvärldssensorerna.

Ett par analoga mätvärdesomvanldare sitter på en europaskena mitt i skåpet. De strömförsörjer alla de Pt-100-givare som sitter i luften och i vägbanan och opmvandlöar signalen till en nivå som datorn kan förstå sig på.

Skåpet tål blixtnedslag på rimligt avstånd. Bilden ovan visar störskyddet på telefonledningen – två genomföringskondensatorer som sitter monterade på renskrapad plåt i ett särskilt intagsutrymme.

Ett intressant försök att mäta vätan på vägen var att mäta konduktiviteten genom att helt enkelt mäta resistansen mellan två metallringar i vägbanan. Tyvärr visade sig limmet som höll ringarna ta upp fuktighet och mätningarna blev värdelösa. Man försöker istället med temperaturkännande lasermätare från flera tillverkare.

Fortsättning följer i del 4

Därför är VViS en hit

• Stor kostnadsvinst i och med att åtgärder kan sättas in innan katastrofer hunnit inträffa.
• Stabilt system. Tillgängligheten har legat över 99% under de gångna 12 åren.
• Entreprenörernas rapporter om väglag kan enkelt kvalitetskontrolleras. Bättre koll på entreprenörerna.
• Möjligheten att vara proaktiv så att entreprenörerna kan förvarnas i god tid innan en kallfront kommer.
• Automatisk utmatning av data till variabla hastighetsskyltar ökar trafiksäkerheten. Bilförare accepterar variabla hastigheter i större grad än statiska plåtskyltar.
• SMHI får mängder av indata för prognoser.

Så går du vidare

Vägverkets Läget på vägarna hittar du på www.vv.se/templates/page2_2____9251.aspx
Saab Security som tillverkar väderstationer: www.rwis.net
Ett annat skogssystem är Swedish National Seismic Network som tillhör Geovetenskapliga Institutionen i Uppsala och beskrevs i Nätverk & Kommunikation 2004-02

Jörgen Städje

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.