Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration
Klimat
Publicerad: 25 Februari 2009, 08:00
De brittiska tidningarna vältrar sig i superlativ för att berömma den ”digitala jukeboxen” efter lanseringen.
”Jag har sett framtiden inom musikindustrin. Och den är precis framför min näsa”, skriver The Telegraph efter att ha testat musiktjänsten.
”Vilken dag som helst kommer Spotify (eller något väldigt liknande) att förse dig med all musik du behöver, vart som helst, när som helst, med ett enkelt tangentklick. Gratis”, skriver tidningen.
Lovorden haglar i de brittiska medierna i takt med att allt fler testar Spotify som nyligen lanserats i landet.
The Guardian skriver i en artikel med rubriken ”Välkommen till Nirvana” att Spotify är som en fulladdad iTunes, fast helt gratis och lagligt.
”Du kommer snart att märka att du använder Spotify för att spela musik som du redan har på cd för att det är så mycket enklare”, skriver tidningen.
Även den något mer försiktiga morgontidningen Times har svårt att lägga band på sig själva.
”Tiden då man köper musik via internet – eller laddar ner illegalt – är förbi, enligt artister, skivbolag och industrirepresentanter. Anledningen är den snabba tillväxten hos populära Spotify”, skriver tidningen.
Spotify, grundat av Daniel Ek och Martin Lorentzon (bilden), har drygt fyra miljoner låtar i sitt register och växer kraftigt. Drygt 10.000 nya låtar adderas varje vecka. Nyligen skrev de svenska entreprenörerna avtal med Naxos vilket gav Spotifyanvändarna access till 100.000 klassiska stycken.
Johan Nylander