Klimat
Stålindustrin ryter till: svavelkravet kväver oss
Publicerad: 24 maj 2012, 09:37
EU:s nya skarpare krav på fartygs svavelutsläpp har retat upp Bo-Erik Pers, vd för Jernkontoret.
Ämnen i artikeln:
Lena EkEU har klubbat igenom hårdare krav på fartygs svavelutsläpp i Östersjön och Nordsjön. Från och med 2015 får svavelhalten i bränslet vara högst 0,1 procent. För övriga EU gäller 0,5 procent, men först från och med 2020. För stålindustrin, som exporterar 95 procent av sina produkter, blir det här en kännbar extrakostnad eftersom deras produkter ofta fraktas med båt, rapporterar Ekot.
‒ Vi pratar om flera hundra miljoner kronor bara för ett företag som till exempel SSAB. Det här innebär att vi ökar trycket på att förlägga investeringar i andra länder, säger Bo-Erik Pers, vd för Jernkontoret.
Han ser skärpningen som näringsfientlig. Miljöminister Lena Ek har stridit hårt för att få igenom skärpningen och försvarar beslutet:
‒ Det innebär en kostnad i början, men de gynnsamma effekterna för samhället är så stora att det är en kostnad som är värd att ta. Östersjön är ett oerhört hårt nedsmutsat hav, säger Lena Ek till Ekot.
Hon menar också att Kanadas och USA:s kuster också kommer att få liknande regler vilket innebär att svavelkravet även kommer att gälla den svenska stålindustrins konkurrenter i framtiden.
Jesper Gunnarsson