Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Starbucks sparar miljoner med LED-belysning

Publicerad: 14 december 2010, 07:34

Kafékedjan Starbucks har bytt ut 7 000 butikers glöd- och halogenlampor mot LED-belysning. Resultatet: minskad miljöpåverkan och miljontals dollar sparade dollar.


Ämnen i artikeln:

CleantechForskningGreentechIngenjörMiljöteknikTeknik

Starbucks har nyligen avslutat ett två år långt projekt som gick ut på att byta ut nästan alla glöd- och halogenlampor i butikerna mot lysdioder. Över 7 000 butiker – de flesta i USA och Kanada, men även några i Europa – har fått nya lampor skriver GreenBiz.com.

Enligt tidningens beräkningar så minskar varje LED-lampa energikostnaderna med cirka 30 dollar per år och minskar samtidigt koldioxidutsläppen. Det innebär årliga besparingar på 600 dollar för varje 1 000 kvadratfot (92,9 kvadratmeter) butiksyta.

Det var avgörande att man kunde hitta en lösning där de nya lamporna på ett effektivt sätt kunde ersätta både de gamla glödlamporna, som användes för att skapa ett varmt och välkomnande ljus, och halogenlamporna, som användes för att lysa upp speciella produkter som man ville uppmärksamma.

Starbucks undersökte de LED-lampor som fanns på marknaden vid tidpunkten, och insåg att de skulle bli för dyra då de krävde ett byte av både själva lampan och fixturen. Därför valde man att samarbeta med General Electric för att ta fram en speciallösning.

– GE har arbetat med oss för att utveckla en LED-lampa som ger liknande effekt som glödlampor, men bara använder en bråkdel av elen. GE höll eftermonteringskostnaderna nere genom att designa en lampa som passade i den spårbelysning och de infällda dosor som redan fanns installerade, säger Starbucks miljöchef Jim Hanna.

De nya lamporna minskar butiksbelysningens energiförbrukning med 80 procent och butikernas totala energiförbrukning med 7 procent.

Tomas Tirén

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.