Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Stefan Back: Vi ska följa varje steg i utvecklingen

Publicerad: 20 Januari 2006, 08:33

Transportbranschen kan komma att mötas av skärpta miljörestriktioner. Stefan Back, vd i Sveriges Transportindustriförbund, uppmanar sina medlemmar att ta miljöfrågan på allvar.


Hur kan era medlemmar hantera omvärldens krav?
– Genom att visa att de har förståelse för miljöproblemen och tar dem på allvar. Företagen bör ha bra kunskap i miljöfrågor och veta vad de gör. Glädjande nog är detta också alltmer en genomgående trend hos våra medlemsföretag. Den svenska transportindustrins framtid är inte att vara billigast i världen. Men den måste kunna svara upp mot kundernas krav på effektiv och hållbar logistik. Och hållbara transporter är sådant som ger kunderna goodwill. Det handlar om att stå på tå, följa utvecklingen och klara utmaningarna, vare sig det gäller ökad intermodalitet, motorteknik eller bränslen.

Du brukar framhålla att godstransporterna är en del av den industriella utvecklingen.
– Ibland känns det som en ropandes röst i öknen. Med den industriella utveckling som vi haft blir godstrafiken en del av en global produktionslinje. Tidigare körde man truck mellan olika avdelningar på fabriken. Nu är transportsträckorna längre, de kan vara mellan Sundsvall och någon ort i Kina. Det innebär mer transporter och det är viktigt att politikerna uppfattar att vi i transportindustrin är intresserade av hållbarhetsfrågor.

Så är det inte?
– Inte alla, känns det som. Dessutom har jag en känsla av att en del politiker inte förstår de olika förutsättningarna för persontrafik och godstrafik, att det råder andra styrkeförhållanden, andra typer av leveranskrav. Vi löser inte transportfrågorna här hos oss, dem löser vi bäst inom EU. Vi har gott rykte i EU, med ord om oss att lägga bra förslag. Även om vi är ett litet land har vi goda chanser att få igenom våra förslag om de är vettiga. Det är bättre än att sitta och fundera över hur mycket skatten ska höjas i Sverige.

Du satt i godstransportdelegationen och föreslog kilometerskatt för tunga fordon…
– Vi nådde en bred enighet där mellan industrin och det politiska systemet kring våra förslag. Kilometerskatt är i grunden rättvist, belastar alla och har koppling till hållbarhet. Men Vägskatteutredningens förslag att lägga kilometerskatten ovanpå alla andra skatter, ovanpå fordonsskatt och bränsleskatt, ansåg delegationen som helt orimligt. Då blir det givetvis problem, då kan höga transportkostnader slå ut svensk industri. Nivån på en kilometerskatt måste anpassas till omvärlden.

Hur ser du på trängselavgifterna i Stockholm?
– Jag är i grunden positiv till ekonomiska styrmedel, men försöket innehåller en del dubbla signaler som gör oss bekymrade. Om man avgiftsbelastar den typ av trafik som man vill ska minska, varför avgiftsbelastas då godstransporter? Miljövänliga personbilar är avgiftsbefriade, men inte miljövänliga lastbilar. Om försöket permanentas hoppas jag att det blir mer progressivt när det gäller hållbar trafikutveckling.
Av Göran Kristiansson

Miljöaktuellt, redaktionen

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.