Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag09.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Stina Billinger: ”Stäng hållbarhetsavdelningen”

Publicerad: 4 Juni 2014, 09:19

Miljöaktuellt fortsätter presentera Sveriges bästa hållbarhetschefer. Här Stina Billinger, hållbarhetschef på SPP/Storebrand.


Ämnen i artikeln:

SppStina Billinger

Stina Billinger är hållbarhetschef på SPP/Storebrand, en av Nordens största pensionskoncerner. Hon hävdar att man som finansaktör har ett extra stort ansvar att agera långsiktigt och hållbart.
– Kärnan är att låta kunden vara i trygg förvissning om att vi förvaltar deras kapital på ett hållbart och transparent sätt och att vi samtidigt ger dem god avkastning. Finansbranschen var ansvarig för krisen 2008. Vi vill visa att vi har dragit lärdom av det som hände och att branschen kan bidra till samhällsnytta.
Just storleken på företaget ger en extra fördel, fortsätter hon.
– Vi har 500 miljarder norska kronor till förvaltning. Vi har tagit ställning och vill att våra pengar ska göra skillnad och verkligen bidra till en hållbar utveckling.
Det går däremot inte att göra det på egen hand, man måste ha ledningen med sig och jobba mot samma mål.
– Jag har en central funktion med ett strategiskt ansvar och är i ständig dialog med ledningen. Som hållbarhetschef dedikerar jag ansvar och stöttar affärsområdena. Min roll är också att vara ett slags intraprenör och skapa engagemang hos våra medarbetare.

Vad är dina bästa tips för att åstadkomma det?
– A och O är att skapa reella mätetal. Mäter man rätt saker når man framgång. En annan konkret åtgärd är att avskaffa hållbarhetsavdelningen och föra ut ansvar direkt i linjen. Sedan handlar det om att ha många på barrikaderna. Det är inte bara hållbarhetschefens uppgift att kommunicera ut kärnvärdena, utan lika mycket en uppgift för personalchef, vd och finanschef.

Miljöaktuellt, redaktionen

Ämnen i artikeln:

SppStina Billinger

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.