Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag11.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Stockholms stad driver på för etanoldrivna lastbilar

Publicerad: 18 Januari 2006, 09:13

Den etanoldrivna personbilen Ford Focus Flexifuel togs fram efter en svensk centralt upplagd upphandling. Idag rullar 20 000 flexifuel på svenska vägar och senare i år introduceras modellen i övriga Europa. Nu är det dags för en ny upphandling. Den här gången ska en etanoldriven lätt lastbil lockas fram. Om allt fungerar finns den att köpa senare i år.


Det är Stockholms stad som tar initiativet, nu som då. Det är svårt att hitta transportfordon som drivs med förnybara bränslen, samtidigt som företag och allmännyttan letar sätt att minska sina koldioxidutsläpp, konstaterar Eva Sunnerstedt på miljöförvaltningen.
Det handlar om lätta transportfordon upp till 3,5 ton.
– Vi vänder oss till 4 000 företag och kommuner och landsting för att utröna intresset för en gemensam upphandling, säger Charlie Rydén, Bioalkoholstiftelsen. Han är en av konsulterna i projektet.

I februari ska upphandlingen presenteras närmare för företagen vid seminarier i Stockholm, Göteborg och Malmö och nu kommer också bilföretagen att få en hint om vad som är på gång, så att de hinner förbereda sig.
– Vi fungerar som en sorts äktenskapsförmedling, säger Charlie Rydén. Han var med även förra gången, då blev resultatet Ford Focus miljöbil Flexifuel. Den gången bildades ett konsortium som fick ihop en beställning om 2000 fordon.
– Ford tyckte att det var för få. Vi lovade ordna ytterligare kunder på ytterligare 2 000 bilar, och höll löftet. De första bilarna levererades i december år 2000, mindre än ett år efter att projektet inletts. Nu har Ford Focus Flexi Fuel sålts i 20 000 i Sverige.
Den här gången bildas inget konsortium.
– Vi nöjer oss med att sy ihop köpare och säljare och ordnar avtal. Många kommuner har ju egna inköpsorganisationer. Av det intresse vi sett hittills att döma kommer vi nog upp i en försäljning av ett par tusen bilar. Men jag vet ännu inte hur många det blir. Den grupp vi vänder oss till har 70 000 bilar av den här typen och de köper mycket nytt.

Men många av de här är företagen skärskådar sina transportkostnader?
– Det talar snarast till etanolbilarnas fördel. Det blir förmodligen förmånligare att köra med dem. Dessutom har i Stockholm och många andra städer en billigare parkeringskostnad, det blir en extra bonus. Idag har yrkesfordon nyttoparkeringstillstånd som kostar 10 000 kronor. Som miljöbilar kommer de ner i ett par hundralappar, om inte reglerna ändras.

Och de slipper trängselavgifter?
– Ja, om avgifterna blir permanenta, bilarna hinner inte komma ut under försöksperioden.
Bland annat väntas allmännyttiga bostadsföretag vara intresserade av etanolbilar, men också hantverkare och transportföretag som vill miljöprofilera sig.
Charlie Rydén säger att han tror att tiden är mogen.

– Alldeles innan du ringde talade jag med en stor VVS-firma i Stockholm som var klart intresserat av vårt projekt.
Den största delen av bioalkoholer som används som fordonsbränsle importeras idag från Brasilien.
Nu byggs produktionsanläggningar i Sverige, men det tar några år innan de är klara. Idag produceras 70 000 kbm etanol i Sverige, motsvarande 20-25 procent av förbrukningen, 250 000–300 000 kubikmeter. Det mesta som låginblandning i bensin.
Etanol tillverkas i Sverige på vete och cellulosa, i Brasilien av sockerrör.

– Vi tror att det kommer att finnas 300 000 etanolbilar i Sverige år 2010. De kommer att använda en miljon kubikmeter etanol, varav tre fjärdedelar kommer att tillverkas i Sverige, säger Charlie Rydén.
Av Göran Kristiansson

Miljöaktuellt, redaktionen

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.