Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag20.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Stockholms trängselskatt utan effekt?

Publicerad: 21 Januari 2010, 08:27

Trafiknivån i Stockhollms innerstad är åter lika hög som före trängselskatten infördes.


Som Radio Stockholm rapporterade igår är trafiknivån i Stockholms innerstad nu åter lika hög som den var före trängselskatteförsöket. ”Jag ska minsann inte åka in till stan…”, ”Nähä, jag tänker inte betala dessa hutlösa…” löd vapenskramlet från bilisterna, men det blev tydligen aldrig mer än vapenskrammel.

Man märkte en minskning, cirka 22% av trafiken, just när skatten infördes, men efter ett tag har nivåerna gått upp igen, för att nu, tydligen vara tillbaka på förskattenivåer. Ingenting sades i rapporten om huruvida en större andel av bilarna nu var skattebefriade bilar för alternativbränsle. Men reglerna för befrielse är inte särskilt snälla mot alternativåkare. Bilar oavsett årsmodell som är typgodkända med alternativt bränsle (ex E85) och som var registrerade före 1 januari 2009, kommer att behålla fördelen med befrielse från trängselskatten t.o.m. juli 2012. Befrielsen från trängselskatter upphörde att gälla bilar som nyregistrerats efter 1 januari 2009. Dessa bilar – oavsett bränsle – måste således betala trängselskatter. Dvs, börjar du köra en miljövänlig elbil nu, bestraffas du ändå. Har du planerat ditt koldioxidutsläpp under längre tid, blir du bestraffad om två år. Man kan undra hur politikerna tänker. Var det pengarna eller miljön som var viktigast?

Handelns utredningsinstitut meddelade dock i en rapport 2009-05-19 att detaljhandeln inte märkt någon skillnad alls i sina intäkter efter skattens införande. Man tror det beror på att människor är relativt oflexibla i sitt handlande. De som handlar i förorten fortsätter med det och de som handlar i innerstaden, fortsäter uppenbarligen med det. Dessutom anser man att resor in i och ut ur avgiftszonen ha mera med arbete och studier att göra och mindre med inköp. En majoritet av inköpsresorna in till avgiftszonen genomförs med kollektivtrafik vilket sannolikt förklaras av svårigheten att finna lättillgängliga parkeringsplatser till en låg kostnad. I viss mån används bil vid inköp i innerstaden men detta sker då på helger när tillgången till parkeringsplatser är något bättre.

Nu kan det ju vara så att bristen på kringfartsleder gör att de som faktiskt åker genom stan gör det för att de måste, inte för att det är så nöjsamt att sitta i köer varenda morgon?

Jörgen Städje

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.