Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Stor klimatpotential hos startup-bolag

Publicerad: 10 mars 2021, 10:56

Startupbolag kan bidra stort till klimatarbetet och kan få hjälp med ett nytt verktyg från Cybercom och Lead. På bilden Sthlm Tech Fest i september 2015.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT

Potentialen för utsläppsminskningar hos startup-bolag är 1 gigaton, eller tusen miljoner ton. Det uppger Cybercom, som tillsammans med företagsinkubatorn Lead utvecklat en ny metod för att maximera den positiva klimatpåverkan från startup-bolag.


Startupbolag kan ha en väldigt stor klimatpotential enligt digitaliseringskonsulten Cybercom. Det visar beräkningar som Cybercom har gjort tillsammans med en företagsinkubator i Linköping och Norrköping, Lead. Tillsammans har de nu utvecklat en metod för att maximera den positiva klimatpåverkan från startups.

”Bara för de fyra företag som vi låtit internationella experter bedöma är potentialen 16 miljoner ton minskade utsläpp av växthusgaser till 2030”, säger Catharina Sandberg, vd på Lead, i en kommentar.

Det handlar alltså om cirka 25 procent av de svenska utsläppen och enligt Catharina Sandberg blev personerna i teamet överraskade av den stora klimatpotentialen som deras arbete innebar. 

”Med de vässade verktyg vi nu har och tydligare fokus bör vi kunna dubbla denna siffra inom två år till att stödja startups som kan leverera mer än 30 miljoner ton per år”, säger Catharina Sandberg.

I projektet som finansierats av Swedish Scaleups har Lead och Cybercom arbetat enligt den digitala hållbarhetsprocess som Cybercom har utformat. Metoder och verktyg har tagits fram för att integrera hållbarhet i startup-bolag. Den stora potentialen uppges finnas hos de startups som går igenom inkubationsprocessen. 

Pernilla Strid

pernilla.strid@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.