Klimat
Stor oenighet kring svensk infrastruktur
Publicerad: 31 mars 2010, 07:10
Igår, tisdag, presenterade alliansen sina infrastrukturprojekt de kommande tio åren. Kritiken från oppositionen var hård.
Kritiken från oppositionen handlar främst om att alliansen tycks låta satsningar på vägbyggen gå före satsningar på tåg- och kollektivtrafik.
– Nu har man vridit klockan tillbaka och tar väginvesteringarna i första hand. Det är ålderdomligt och okunnigt i förhållande till vad som behövs för att vi ska klara klimatmålen, säger Miljöpartiets Karin Svensson Smith till SR Ekot.
Också socialdemokraterna är kritiska till alliansens fokus på vägbyggen.
– Det finns inget i det här som gör att vi ser några större satsningar på kapacitet i tågtrafiken och kollektivtrafiken, säger socialdemokraternas trafikpolitiska talesperson Lena Hallengren till Dagens Nyheter.
Men också inom oppositionen går meningarna isär om infrastrukturen. Den största sprickan ligger i miljardsatsningen på Förbifart Stockholm. Igår presenterade Miljöpartiet sitt valmanifest och där uppgav man att man tydligt motsatte sig Förbifart Stockholm – ett projekt som oppositionskollegorna Socialdemokraterna stöder.
– Om man gör den här motorvägen under mark och bygger den, så bidrar den till ökade utsläpp, säger Peter Eriksson till SR Ekot.
Igår var det också flera svenska NGO:er som reagerade på regeringens infrastrukturplaner. På Naturskyddsföreningen säger man till exempel att smartare trängselavgifter och bättre kollektivtrafik är betydligt viktigare än att bygga Förbifart Stockholm.
– Om pengarna istället satsas på bättre kollektivtrafik blir det också möjligt att nå det mål om att minska koldioxidutsläppen ifrån länets vägtrafik med 30 procent som partierna i regionen ställt sig bakom, säger generalsekreterare Svante Axelsson.