Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag03.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Stor satsning på miljö och hållbarhet i höstbudgeten

Publicerad: 6 September 2016, 14:35

En unik storsatsning på miljö- och hållbarhet enligt regeringen. Men oppositionen menar att många satsningar redan är kända sedan tidigare och att många av dem ligger flera år framåt i tiden.


Ämnen i artikeln:

ModeraternaKlimpJonas Jacobsson GjörtlerSocialdemokraternaMiljöpartiet

Regeringen presenterade på tisdagen de miljö- och hållbarhetssatsningar som kommer att finnas i höstbudgeten som läggs fram den 20 september. Regeringen har budgeterat för miljösatsningar på 1,8 miljarder kronor under 2017. Den största summan, 700 miljoner kronor, går till en fortsatt satsning på supermiljöbilspremien. Den tidigare potten tog slut eftersom det var fler än väntat som köpte miljöbilar.

250 miljoner kronor kommer att gå till stadsutveckling medan 200 miljoner ska läggas på järnvägen. Regeringen satsar också på lokal klimatomställning med ”Klimatklivet” och genom stadsmiljöavtal ska investeringar i lokaltrafiken finansieras genom att staten går in med hälften av pengarna. Nytt för 2017 är att avtalen också ska kunna gälla för investeringar i cykelinfrastruktur.

I övrigt kommer utlandsbiståndet att ökas till 500 miljoner kronor per år mellan 2015-2018, en stor del av pengarna kommer att gå till klimatanpassning.

2018 lanseras också ”utsläppsbromsen” som Miljöpartiet fick igenom när man tvingades gå med på försäljningen av Vattenfalls tyska brunkolsverksamhet. Utsläppsbromsen innebär att regeringen  köper och skrotar utsläppsrätter för 300 miljoner kronor om året mellan 2018 och 2040.

Jonas Jacobsson Gjörtler är gruppledare för Moderaterna i miljö- och jordbruksutskottet. Hans generella kommentera på regeringens budget är att satsningarna görs med lånade pengar.

–Man säger att man vill satsa på miljön och det låter ju jättefint, men problemet är att man gör det med lånade pengar.Det är väldigt lätt att göra stora satsningar om man inte bryr sig om var pengarna kommer ifrån.

Finns det någonting som är positivt med regeringens satsningar på klimat och miljö?

– Det jag tycker är positivt är att man säger att man ska göra satsningar på infrastruktur och järnvägsunderhåll. Det ligger i linje med det som alliansen presenterade förra perioden.

Vad anser du om de andra satsningarna som presenterades?

– När det gäller klimatklivet är vi fortsatt kritiska eftersom vi tvivlar på att det är ett effektivt sätt att använda pengarna. Satsningarna liknar väldigt mycket de satsningar som gjordes inom ramen för KLIMP, och därför anser vi att sannolikheten är ganska stor att även de här satsningarna är ineffektiva.Vi menar att man först bör utvärdera de hittills genomförda åtgärderna inom Klimatklivet, innan man lägger mer pengar på den typen av projekt.

Jonas Jacobsson Gjörtler tycker också att den satsning på solenergi som regeringen presenterat är felriktad.

– Vi har ju inga koldioxidutsläpp från elproduktionen så det är inte viktigt att snabbt öka andelen el som produceras från solen. Det viktiga är att man minskar utsläppen från transportsektorn.

– Om vi ska nå en fossilfri fordonsflotta 2030 så kan vi konstatera att det inte räcker med att få till en omställning till elbilar och hybrider, många av de bilar som rullar på våra vägar idag kommer att finnas kvar 2030. Det man framförallt måste göra är att öka andelen förnybara bränslen och där finns inga förslag från regeringen. Genomfört på rätt sätt är det inte en budgetpost, det handlar om att man fasar in förnybara bränslen som marknaden betalar för.

–Men istället meddelar regeringen nu att man inför en kilometerskatt som ska minska transporterna. Vi tror att det är fel sätt att se på det, det är utsläppen som ska minskas inte transporterna. En kilometerskatt slår mot jobben i glesbygd.

Lina Rosengren

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.