Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag17.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Storbolag vill slippa tvätta byken

Publicerad: 22 September 2015, 09:25

Globaliseringen gör det allt mer problematiskt för storföretag att hantera mutor och korruption. Men frågorna har flyttats upp på agendan.


Ämnen i artikeln:

KorruptionPolitik

Den här artikeln publicerades den 22 september i Miljöaktuellt Idag.

Det här konstaterar revisionsbolaget KPMG i en ny, internationell rapport. I studien, Anti-Bribery and Corruption: Rising to the challenge in the age of globalization, som baseras på enkätsvar från 659 bolag i 64 länder, framgår det att det skett "en dramatisk ökning" jämfört med förra studien för snart fem år sedan av företagens medvetenhet om frågor kring korruption och mutor.

– KPMG:s rapport visar att frågor om mutor och korruption snabbt flyttar högre upp på storbolagens agendor. Det hänger dels ihop med att varumärkesrisken ökat i och med skandaler sprids blixtsnabbt med hjälp av bland annat sociala medier, men också med att bolagets intressenter såsom aktieägare, styrelse, kunder, långivare lägger större vikt vid att affärer bedrivs på ett korrekt sätt, säger Martin Krüger, partner och Forensic-chef på KPMG.

Men ju större företagen blir globalt, desto större blir svårigheten att hantera relationen med tredje part. Närmare hälften av företagen svarar i rapporten att de identifierat korruptionsrisker. Samtidigt uppger fler än hälften att de inte utnyttjar de granskningsklausuler som finns i avtalen med tredje part. Dessutom identifierar många av de internationella företagen inte korruptionsrisker i sin förvärvsanalys och flera av företagen i undersökningen säger sig sakna resurser för att hantera korruption och mutbrott.

Endast en fjärdedel av företagen i studien använder sig av dataanalys för att upptäcka brott mot antikorruptionsregler.

Ola Söderlund

Ämnen i artikeln:

KorruptionPolitik

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.