Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag12.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Storslam för ”glad lapp” i hållbarhetstävling

Publicerad: 21 Februari 2013, 12:39

Nu kommer den glada lappen. En motreaktion mot arga lappar och allt vad passivitet heter


I studenttävlingen Sustainergies Cup ska deltagarna lösa verkliga problem åt företag i näringslivet. I år var det HSB och Riksbyggen som skulle få hjälp att engagera sina boende till ett mer hållbart liv. Ett stort antal förslag har lämnats in, en lista över superintressanta finalister har utsetts och igår onsdag var det äntligen dags att utse de verkliga vinnarna.

Tävlingsbidraget som slutligen tog hem det ärofyllda priset, och 25 000 kronor, heter "Glada Lappen". Skaparna – Daniel Falk och Stephan Ye – förklarar att Glada Lappen är en motreaktion mot den gamla klassiska "arga lappen" och allt vad passivitet heter.
– Vi vill skapa en glad lapp och däremd skapa något positivt kring det som görs dagligen och skapa uppmuntran i de vardagliga handlingarna, förklarar Stephen Ye som till vardags studerar till civilingenjör i teknisk design vid Chalmers.

Lappen är tänkt att vara av lite finare format och förtryckt med Riksbyggens och HSB:s logotyper. Lappen kan spridas genom företagens kundtidningar och andra utskick.
– Texten kan vara formulerad ungefär "Tack till…" och så ett "Från .." eller "Grannen". Sen är det bara att sätta upp på dörren eller stoppa i brevlådan hos den man tycker har förtjänat det, säger Stephen Ye.

Stephen Ye säger också att den glada lappen kan bli en enkel kanal för fastighetsskötare för snabba budskap.

Juryn till Sustainergies Cup består av en rad tunga namn som Johan Rockström, Stina Billinger, Jan-Peter Bergqvist, Magnus Ljungberg, Sanna Edling och Charlotta Szczepanowski.

Juryns motivering till priset lyder följande: ”Vinnaren av Sustainergies Cup 2013 har med genial enkelhet visat hur man med en positiv lösning uppmuntrar till ökat engagemang och aktivitet för hållbarhet bland de boende hos HSB och Riksbyggen! Det vinnande bidraget talar både till känsla och förnuft eftersom vi vet att positiv förstärkning fungerar.
Idén kan användas i stort sett överallt, på både kort och lång sikt. Den ger HSB och Riksbyggen en kommunikationskanal och en tonalitet som skapar förutsättningar för tydliga hållbarhetsbudskap men också till annan vardaglig kommunikation som skapar gemenskap och bygger förtroende grannar emellan. Lösningarna som är föreslagna är dessutom enkla att implementera, vare sig det gäller den Glada lappen i sig eller den tillhörande fototävlingen.”

Jon Rohne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.