Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Stort behov av mikrofinanser i Sverige

Publicerad: 11 Februari 2015, 11:14

Det finns ett utanförskap i Sverige när det kommer till finansiella tjänster, menar Cecilia Näsman, på finansinstitutet Oikocredit.


Den här  artikeln publicerades i omvärldsbevakningen Miljöaktuellt Idag den 11 februari.

En av talarna på dagens konferens Social Responsibility Day var Cecilia Näsman, vd på Oikocredit i Sverige, ett internationellt kooperativt institut som erbjuder möjligheten att placera pengar i socialt och miljömässigt hållbara projekt.

Cecilia Näsman pratade bland annat om betydelsen av mikrofinansiering och förklarade att hon förvånats över hur stort behov är också i Sverige på grund av att bankväsendet inte tar emot alla kunder.

– För mig har det varit en ögonöppnare, att det finns ett stort utanförskap i Sverige när det kommer till finansiella tjänster. Vi har jobbat strikt i utvecklingsländer. I Sverige kontaktar allt fler oss och ber om finansiering.

Enligt Cecilia Näsman kan det handla om småföretagare som vill låna för små belopp för att den traditionella finansvärlden ska vara intresserad. Eller om människor i förorten eller ungdomar utan fast jobb, de är inte heller intressanta för bankvärlden.

– Det finns i princip ett lika stort behov av mikrofinansiering i Sverige som det gör i många utvecklingsländer. Det finns marginaliserade grupper här också.

Cecilia Näsman berättade också om en av de tydliga trender hon ser som har att göra med människors allt större intresse för hållbarhetsfrågor.

– På privatsidan ser vi just nu ett växande intresse för alla typer av alternativa investeringar, där det går att göra gott med sina pengar. Privatpersoner blir mer och mer intresserade av vad pengarna gör medan de är hos banken.

Anders Hellberg

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.