Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Stort intresse för AI i klimatets tjänst

Publicerad: 29 April 2020, 08:26

Intresset för att lösa miljö- och hållbarhetsfrågor med hjälp av artificiell intelligens, AI, är rekordstort i Sverige.

Foto: Oleg Tirunov, Mostphotos

Intresset för att lösa miljö- och hållbarhetsfrågor med hjälp av artificiell intelligens, AI, är rekordstort i Sverige.


Intresset för att lösa miljö- och hållbarhetsfrågor med hjälp av artificiell intelligens, AI, är rekordstort i Sverige. Det visar det matchmaking-event som i dag arrangeras digitalt av Sveriges nationella AI-center, AI Innovation of Sweden, och Stockholm Reslience Centre. Under eventet kommer idéer och förslag på hur AI kan lösa hållbarhetsutmaningar matchas mot intresserade företag och organisationer. Totalt kommer 90 aktörer att samlas under mötet som pågår under förmiddagen. 

– Vi har fått ett väldigt stort intresse och samlar 90 stycken seriösa deltagare som har intresse av att hitta partner. Hela idén med mötet är att teama ihop miljövärlden med AI-världen. Till miljösidan räknar vi så klart in personer som jobbar med transportfrågor, energifrågor och så vidare, säger Mikael Ljungblom, kommunikationschef på AI Innovation Sweden, till Aktuell Hållbarhet.  

Bakgrunden till dagens möte är en utlysning om 100 miljoner kronor med namnet ”AI i klimatets tjänst” från Vinnova. Utlysningen öppnade den 1 april och sista ansökningsdag är 25 augusti. Den 9 november kommer Vinnova att meddela vilka projekt som kommer att finansieras. 

Redan nu finns 12 stycken konkreta projektidéer som i dag kommer att undersökas. 

– De här idéerna försöker vi nu matcha mot rätt partners. På så sätt hoppas vi kunna ta reda på vilka av idéerna som kan vara mest bärande.

Läs om Vinnovas utlysning ”AI i klimatets tjänst”

Jon Röhne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.