Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag13.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Story telling är inte redovisning

Publicerad: 17 Maj 2006, 14:43

Guldäggsvinnande reklambyråer ska hålla sig till det de kan och inte influera företagens hållbarhets- redovisning med senaste reklamtrenden ”story telling”, menar Lars-Olle Larsson, specialistrevisor på Öhrlings PricewaterhouseCoopers, och tydliggör skillnaden mellan redovisning och reklam.


Den separata extra-finansiella redovisningen har nu utvecklats under ett decenium från miljöredovisning till hållbarhetsredovisning. Tredje generationens riktlinjer, G3, från GRI är redan tillämpbara som utkast (www.grig3.org) och blir formellt annonserade i oktober. Efter att IAASB (standardsättaren för finansiell revision) utkom med den internationella generella standarden ISAE 3000 uppdaterar nu FAR den svenska standarden för oberoende granskning av frivillig separat hållbarhetsredovisning. Tyskland, Frankrike och Nederländerna har liksom vi i Sverige nationella standarder för denna typ av granskning. Den finansiella sektorns krav på redovisning av de extra-finansiella riskerna har influerat GRI:s riktlinjer liksom de Principals for Responsible Investment som Kofi Annan tillkännagav i april och som genomsyrar EU:s moderniseringsdirektiv som ställer krav på redovisning av icke finansiella risker i förvaltningsberättelsen och nu införs i årsredovisningslagen i alla medlemsländer. Det börjar med andra ord att bli ordning på hållbarhetsredovisningen!

Bortåt 1000 företag och organisationer tar årligen fram hållbarhetsredovisningar som fristående redovisning eller som en separat del av den tryckta årsredovisningen. De första integrerade redovisningarna såg dagens ljus för något år sedan och för tydlighets vinnande redovisas då också ett GRI-index som informerar om vilken information som ges enligt GRI-riktlinjerna och var i årsredovisningen vi finner denna information. Nota bene! Den integrerade hållbarhetsredovisningen är på detta sätt också separat och granskas och bestyrks därför också separat (se till exempel Novo Nordisk sedan något år). De separata redovisningarna kan oftast också hämtas som pdf-filer från bolagens hemsidor. Och hemsidorna används för att publicera fördjupad och mera detaljerad information. Fortsätt så!

Endast genom uniform utveckling av redovisningsprinciper, gemensamt antagna kriterier för redovisning, och oberoende granskning av redovisning kan vi nå jämförbarhet. Vi är på god väg!
Dessvärre möter jag då och då företag och organisationer som av någon outgrundlig anledning väljer helt egna vägar i utvecklingen av den separata redovisningen. Det senaste är "story telling" och bygger på en idé om att höja läs- och kommunikationsvärdet. Det är säkert en bra ambition men blir i ett redovisningsperspektiv helt missriktat. Tänk tanken att ekonomi- och redovisningsansvariga för bolagens årsredovisning och delårsrapporter frångår redovisningsstandard och börjar experimentera med kreativ kommunikation!

Om vi menar att de extra-finansiella riskerna kan vara värdepåverkande och att informationen om hanteringen av dessa risker och redovisningen av resultaten vi uppnår i dessa materiella frågor är väsentlig för bolagets intressenter – då ska vi självfallet också redovisa på ett jämförbart sätt.
Alla som i bolag och organisationer ansvarar för hållbarhetsredovisning måste helt enkelt lära sig vad god sed är inom hållbarhetsredovisning och säkerställa kunskap om denna redovisningsform. Lära av det vi kallar Best Practice (www.corporatereporting.com), följa de goda exempel som vi i FAR årligen nominerar till European Sustainability Reporting Awards och som vi i den statliga sfären av bolag årligen belönar i näringsdepartementets initiativ Genomlyst. "Story telling" är reklam och säkert bra i sitt sammanhang men blanda inte ihop detta med redovisning!
Lars-Olle Larsson, Öhrlings PricewaterhouseCoopers, är specialistledamot i FAR, ingår i FARs nomineringskommitté för ESRA och i näringsdepartementets jury för Genomlyst.

Miljöaktuellt, redaktionen

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.