Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Sundsvall fixade grön motorväg medan Stockholm pratade

Publicerad: 29 Oktober 2010, 07:24

Man kan numera åka elbil långa sträckor i Sveriges avlånga land, ja ända till Norge. Det finns färdiga laddstationer.


Ämnen i artikeln:

MotorElbilar

Än så länge kan vi svenskar välja om vi vill vara miljövänliga eller ej, till skillnad från till exempel invånarna i Kalifornien som snart inte har tillåtelse att vara miljöfiender längre. Stockholm kunde, som landets huvudstad, ha varit en föregångsregion, men här har det mest blivit till pratande om vem som kan tänka sig sätta upp flest laddstolpar och hur vi ska hindra bilarna från att komma fram.

Nej, vi får söka oss norröver, till Sundsvall, där ett antal leverantörer och kommuner gått samman för att skapa Green Highway, en grön transportkorridor längs ett förnyelsebart energibälte med satsning på elfordon, laddinfrastruktur, förnyelsebara bränslen, test och utveckling, samt en önskan att bygga upp och sprida kunskap kring detta.

Det är Europaväg 14 i Sverige och E6 i Norge som så elegant elektrifierats utan statliga påtryckningar och långsiktiga byråkratiska energiplaner.

Varför åker elbilsfolket Sundsvall – Östersund – Trondheim, eller ”SÖT-axeln” som den också kallas? Ett av skälen är att det är en grön korridor mellan Bottenhavet och Atlanten, och att Norge är så vackert för oss låglandssvenskar. I och med detta räknar företagen i närheten av vägen med att kunna dra in ökande inkomster från turismen, och energiföretagen runt omkring tänker öka sina investeringar i förnyelsebara energikällor, som vindkraft och bioenergi. Vattenkraft finns redan.

Den gröna motorvägen har fått brett stöd, inte minst av ett antal kommersiella företag, men även kommunerna längs vägen, Sundsvalls, Östersunds och Trondheims kommuner är med och pushar (SÖT-samarbetet) för det nya sättet att färdas. Resultatet av detta förutsätts bli att regionen blir centrum för forskning kring el- och andra miljöbilar och därmed drar till sig skolor och forskningsinstitut, flera elever och mera inkomster.

Unna dig nöjet att åka elbil. En Renault Clio för en krona…

eller en Tesla för en och en halv miljon. Jag lovar, kindpåsarna hänger bakåt som i en gammal flygfilm med Chuck Yaeger när Teslan visar sin acceleration.

Men det finns fortfarande områden som behöver angripas. Den stora utmaningen är transportsektorn som fortfarande till stor del baseras på fossil energi. De ständigt ökande trafikmängderna har lett till att minst häften av utsläppen av växthusgaser i området kommer från denna sektor. Därför har de tre SÖT-kommunerna lagt ökande vikt vid åtgärder för att minska växthusgaserna både vad gäller stationär och mobil sektor. Därför var det naturligt att SÖT-samarbetet skulle komma att fokuseras på just detta och Green Highway växte fram som ett direkt resultat av detta.

Det går att ladda på allmän väg

Titta bara på laddkartan som tillhandahålls av uppladning.nu. Just den här bilden visar laddstationer i och kring Stockholms innerstad. Kartan visar tillgängliga strömmar och spänningar, som 230 eller 400 volt och 10, 16 eller 32 ampere, plus ett antal specialanslutningar, som Marechals laddhandske.

Man kan som vanligt konstatera att andra hunnit före oss. Den norska webbplatsen ladestasjoner.no visar att det finns betydligt fler laddstationer i Osloregionen än i Stockholm.

För norrmännen finns dessutom en mobiltelefonapp kalla LadeNå som visar vägen till laddstationerna. Återigen undrar man varför Sverige ska vara efter hela tiden.

Det är ungefär detsamma som med vägtunnlarna. Här pratas det i decennier om vägtunnlar i stockholmsområdet, i Norge bara gör man. Det vore fullständigt omöjligt att röra sig i kring Oslo om det inte vore för de förnämliga vägtunnlarna. Det veckade bergslandskapet kräver nästan att man har tunnlar, även om det går att ta sig runt på andra, sämre vägar.

Läs mer

www.greenhighway.nu
Gröna motorvägens elbilsguide för kommuner och andra: www.greenhighway.nu/images/Filer/elbilsguide_april2010.pdf
Tankställen för gasbilar: www.gasbilen.se
Miljöfordon och tankställen: www.miljofordon.se
Laddstationer huvudsakligen i Sverige: www.uppladdning.nu
Laddstationer i Norge: www.ladestasjoner.no

Jörgen Städje

Ämnen i artikeln:

MotorElbilar

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.