Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Super Bowl stoppar kontroversiell reklamfilm med miljöbudskap

Publicerad: 1 Februari 2013, 12:18

När Sodastream i sin senaste reklamfilm spränger Coca Cola- och Pepsiflaskor blev det för mycket för TV-bolaget CBS.


Ämnen i artikeln:

Affärer

I företaget Sodastreams reklamfilm ”Game Changer” som skapats av reklamgurun Alex Bogusky för amerikanska Super Bowl sprängs ett stort antal läskflaskor från Coca Cola  och Pepsi. Detta ogillade emellertid tv-bolaget CBS som nu stoppat filmen.

Budskapet från Sodastream är enkel. Genom att göra din läsk hemma så kan vi spara miljön från miljontals flaskor i plast och burkar i aluminium.
– 500 miljoner flaskor och burkar tillverkas varje dag i USA och mindre än 50 procent återvinns, vilket skadar miljön. Vår reklam konfronterar dryckesindustrin genom att visa människor att det finns ett mer miljösmart sätt att njuta av läskedrycker, säger Sodastreams internationella vd Daniel Birnbaum.

Från Sodastreams stoppade Superbowl-reklam.

Det amerikanska fotbollsspektaklet Super Bowl, som äger rum nu på söndag, har några av världens mest åtråvärda och dyra annonsplatser. Och det var just här som Sodastream tänkte måla ut Coca Cola och Pepsi som miljöbovar. Daniel Birnbaum tycker att reaktionen från CBS var överdriven – även om han förstår att filmen är kontroversielll.
– Vi förstår att reklamfilmen sticker i ögonen på de stora läskjättarna. Vi vill på ett roligt och tankeväckande sätt visa att det går att skippa läsk på flaska för miljön skull, säger Daniel Birnbaum.

Jon Rohne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Ämnen i artikeln:

Affärer

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.