Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag14.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

”Super greenies” – den nya etiska eliten

Publicerad: 10 Augusti 2011, 13:27

De är rika, kräsna och etiskt och miljömässigt medvetna. I Usa har ”Super greenies” blivit en ny het målgrupp för marknadsförare bakom gröna lyxiga tjänster och produkter.


Ämnen i artikeln:

Konsumtion

I en ny rappport från det amerikanska analysföretaget Scarborough research definieras en ny etisk, grön och inte minst köpstark konsumentgrupp.
Enligt företaget är fem procent av den vuxna befolkningen i Usa så kallade ”Super greenies”. Det är personer som är engagerade i tio eller fler aktiviteter med koppling till miljö och hållbar utveckling i vardagen (exempelvis återvinning, återanvändning av shoppingkassar, kör miljöbil, hushåller med råvaror och resurser hemma, och så vidare).

Personerna i den identifierade
gruppen är välutbildade höginkomsttagare som spenderar pengar på lyxiga, hållbara högkvalitativa produkter och har en aktiv livsstil.
Man konstaterar också att över hälften av personerna i gruppen under senaste året har volontärarbetat, cyklar mer än genomsnittsamerikanen och är politiskt engagerade – till majoriteten sympatiserar med de amerikanska demokraterna.

Störst sannolikhet att stöta på en ”Super greenie” har man i staden San Franciso. Där uppskattar Scarborough att gruppen utgör 17 procent av den vuxna befolkningen.

Läs mer om rapporten på Scarboroughs hemsida.

Miljöaktuellt, redaktionen

Ämnen i artikeln:

Konsumtion

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.