Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Svanen viker sig för företagen

Publicerad: 24 juni 2010, 06:50

Miljömärkningen Svanen har sänkt sina miljökrav för att möta pappersindustrins klagomål – tvärt emot sin egen policy om att ständigt skärpa kriterierna. Och på hemsidan fortsätter man hävda att ”Vi skärper kraven kontinuerligt för att få en ständig miljöförbättring av de miljömärkta produkterna.”


Ämnen i artikeln:

SvanenMiljömärkningCsr

Det SR:s Ekot som avslöjar att Svanen sänkte sina krav för att tillmötesgå pappersindustrindå denna hävdade att man inte längre kunde leva upp till miljökraven vid klorblekning. Svanens agerande går tvärt emot den egna policyn om att kontinuerligt skärpa de kriterier som företagen måste följa för att få Svanenmärkningen.

Ekot konstaterar att fokus flyttat i miljöfrågorna sedan 1980-talet då larmen om kloblekningens konsekvenser för miljö och natur kom. Detta skulle kunna vara en förklaring till att Svanen gav med sig då finska tillverkare av blöjor och toalettpapper förra åren efterfrågade lättare krav för klordioxidanvändning.

På Svanen förklarar man det hela för Ekot med att marknaden ändrats och att det skulle bli så svårt för pappersproducenterna att leva upp till kraven  – och då vara tvungna att överge miljömärkningen helt.
– Då tror vi att då överger man också alla andra krav man ställer på produkten. Så för att konsumenterna ska kunna hitta Svanenmärkt papper och för att producenterna skulle ha en chans att klara det här, så var vi tvungna att ändra kriterierna mitt under giltighetstiden, säger Ragnar Unge som är Sverigeansvarig på Svanen till SR Ekot.

Att Svanen sänker sina krav, samtidigt som de hävdar att de kontinuerligt skärper dem retar emellertid många. Bland annat Rune Leithe som är de europeiska miljöorganisationernas representant i EU.
– De måste stå på sig, de får inte vara så påverkbara för enskilda industrier, utan borde hålla kvar vid sina kriterier, en gradvis förbättring hela tiden, säger han till SR Ekot och konstaterar att det Svanens agerande lurar konsumenterna.

Jon Rohne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Ämnen i artikeln:

SvanenMiljömärkningCsr

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.