Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Svanen vill bli konsulter: ”Sätter trovärdigheten på spel”

Publicerad: 2 September 2010, 07:41

Miljömärkningen Svanen överväger att starta konsultverksamhet. Kritiker hävdar att miljömärkningens trovärdighet kan komma att minska ytterligare. – Ju fler konstigheter konsumenterna uppdagar med Svanen desto mer sjunker trovärdigheten, säger Rune Leithe på Europeiska miljöbyrån EEB.


Ämnen i artikeln:

Svanen

Det handlar i första hand om utbildningar och seminarier men även om renodlad konsultverksamhet. Frågan är enligt VD:n Ragnar Unge en respons på företagens frågor om de kan få ut något mer av samarbetet med Svanen.

– Vi har fört en diskussion
om att starta konsultverksamhet eftersom flera av våra stora kunder efterfrågar detta. Men det kommer inte att bli aktuellt i år, säger Svanens VD Ragnar Unge.

Svanen startades för 20 år sedan av Nordiska Ministerrådet och sorterar idag under Miljömärkning Sverige AB, ett icke vinstdrivande statsägt bolag. Svanen har licensierat cirka 1000 företag med totalt 6500 produkter och finansierar sitt arbete genom avgifter.

Ragnar Unge tycker det är för tidigt att diskutera hur en eventuell konsultverksamhet skulle påverka miljömärkets trovärdighet – till exempel att certifiering och rådgivning samlat under samma tak skulle kunna leda till sänkta miljökrav.

– Om man kommer
i den situationen måste det vara vattentäta skott mellan certifiering och rådgivning, säger Ragnar Unge.

Det kan till exempel
inte bli tal om att konsulter som hjälper ett fjällhotell att uppfylla Svanens kriterier lyder under samma intäktspost som verksamheter som bedömer och kontrollerar företagets miljöarbete. Det skulle påverka trovärdigheten negativt.

– Det blir väldigt konstigt
om de börjar sälja konsulttjänster till företagen de certifierar. Då hamnar de i en beroendeställning. Ett miljömärke ska stå så oberoende som möjligt, säger Rune Leithe som jobbar med miljömärkning på Europeiska miljöbyrån (EEB), miljöorganisationernas samarbetsorgan i EU

Svanen är enligt honom
väldigt beroende av konsumenternas förtroende och det står i Svanens grundregler att de ska vara oberoende av branschen. Svanen har redan idag problem så det räcker i och med att ingen av de stora miljöorganisationerna står bakom märkningen.

– Svanen består till stor del
av företagen själva, eftersom de får betala licensavgift för att använda svanenloggan på sina produkter. Och det finns en risk att förtroendet gröps ur eftersom miljömärket saknar en stark förankring i miljörörelsen, säger Rune Leithe.

Före sommaren fick finska tillverkare av blöjor och toalettpapper gehör för lägre krav för klordioxidanvändningen vid blekning av pappersmassa. Svanen satte gränsvärdet på en tre gånger så låg nivå jämfört med tidigare.

– Det här historien med klorblekt papper var ett direkt tecken på Svanens beroende. Här gick företagen in och påverkade kriterierna och lyckades få Svanen att radikalt försämra dessa. Och snart kommer Svanens nya baskriterier för papper ut på remiss. Då kommer det att visa sig om Svanen är en riktig miljömärkning eller bara en grön logotyp för industrin.

Svanen startade med klordebatten för 20 år sedan och det var här de första kriterierna kom till. Ju fler konstigheter konsumenterna uppdagar med Svanen desto mer sjunker trovärdigheten.

Idag ger Svanen en del råd gratis
och det fungerar enligt Rune Leithe eftersom företagen betalar för en licens. Men utöver detta finns en uppsjö av konsulter som kan hjälpa företagen om de vill ha ytterligare hjälp. För trovärdighetens skull bör Svanen därför inte gå in och konkurrera med konsulter och deras tjänster.

Erik Klefbom

Ämnen i artikeln:

Svanen

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.