Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Svensk ekomat vinnare

Publicerad: 10 december 2004, 10:39

Nu våras det för energisparande, ekomat och bränslesnåla bilar. Regeringens utredare av hållbar konsumtion väntas föreslå kraftfulla åtgärder inom just dessa områden.


Omkring den 15 december lägger Stefan Edman, regeringens utredare av hållbar konsumtion, fram ett delbetänkande.

För att närma sig en hållbar konsumtion fokuserar utredningen på tre viktiga områden i detta sammanhang: livsmedel, transporter och byggnation. Denna trio står för 90 procent av hushållens utgifter och 70 procent av miljöbelastningen.

Inom livsmedelsområdet gäller det att göra matkassen hälsosammare, mindre miljöbelastande samtidigt som den blir billigare. Det är inte en omöjlig ekvation – en studie visar att det kan ge en vinst på 3 000 kronor per person och år. Här är några föreslagna åtgärder:

- Stat, kommun och landsting använder Stockholms läns landstings modell ”Första steget maten” för att halvera den onyttiga ”utrymmesmaten”.
- Ökad användning av ekomat inom offentlig sektor. År 2010 ska 25 procent av sektorns livsmedelskonsumtion vara ekomat.
- Hög andel av vår basmat (kött, mjölk, fisk och potatis) ska vara svenskproducerad. Det vi själva inte kan producera, och därmed måste importera, som kryddor och frukt bör vara Rättvisemärkt.

På transportområdet är det stora problemet utsläppen av koldioxid från den svenska bilparken. Dessa utsläpp ligger 20 procent över EU:s genomsnitt. På 5-10 års sikt behöver bilparkens sammansättning därför förändras. Det förslås ske genom att:

- En skrotningspremie införs på alla bilar.
- Ny försäljningsskatt på bilar introduceras som ska styra mot köp av lättare och mer bränslesnåla hybrid- eller flexifuel bilar.

Det slutliga förslaget på en handlingsplan för hur en hållbar konsumtion ska kunna uppnås ska vara klart i maj nästa år.

Mikael Nyberg

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.