Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Svensk Energi rasar mot Smutselskollen

Publicerad: 31 oktober 2013, 11:40

På sajten Smutselskollen kan du syna elbolagen i sömmarna och ta reda på hur bolagens elmix egentligen ser ut. Nu rasar branschorganisationen Svensk Energi mot initiativet.


På sajten Smutselskollen, som drivs av Telge Energi, kan konsumenter syna sina elbolag och ta reda på vad bolagen egentligen har i sin elmix – kolkraft, kärnkraft, förnybar energi och hur mycket av varje. Med Smutselskollen vill Telge Energi ge konsumenterna möjlighet att välja var de vill köpa sin energi ifrån.

På branschorganisationen Svensk Energi tycker man däremot att Smutselskollen är en "hårt vinklad produkt som ger direkt felaktiga uppgifter." På Second Opinion rasar idag Svensk Enegis vd Kjell Jansson över initiativet.
– Med smutselskollen fortsätter Telge Energi på sin inslagna linje, att misskreditera kollegor i branschen, trots att deras förra kampanjer resulterade i miljonvite för sina vilseledande jämförelser av andra företag, skriver han.

Kjell Jansson menar att Sveriges elkunder har rätt till opartisk information men att denna inte kan komma från en enskild elleverantör. Istället föreslår han att Energimarknadsinspektionen utökar Elpriskollen med möjligheten att jämföra ursprungsmärkning.

Kjell Jansson undrar också hur WWF kan tillåta sig att stötta ett projekt som smutselskollen.
– Återigen – värdet och vikten av att ha möjligheten att jämföra ursprungsmärkningen bygger på att du som kund har absolut förtroende för informationen. Istället för en hjälp för kunderna så blir smutselskollen en hårt vinklad produkt som ger direkt felaktiga uppgifter. Det bidrar knappast till att öka branschens förtroende. Vi kan inte låta bli att ställa oss frågan om WWF, som framställs som en jämställd samarbetspartner, verkligen är medvetna om vad de lånat ut sitt varumärke till, skriver han.

Miljöaktuellt, redaktionen

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.