Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Svensk forskning kan göra batteri av kaross

Publicerad: 8 februari 2010, 13:10

Bildelar i kompositmaterial som samtidigt fungerar som ett batteri. Det är målet för ett projekt med många svenska hjärnor inblandade.


Ämnen i artikeln:

Elfordon

Ett kompositmaterial bestående av kolfiber och polymerblandning med förmåga att lagra och ladda ur elektrisk energi – dessutom snabbare än traditionella batterier. Det arbetar forskare från bland annat Swerea Sicomp, Chalmers, Volvo Car Corporation och Fuel Cells Sweden med. Andra projektmedlemmar kommer från Imperial College London, Advanced Composites Group, Bundesanstalt Für Materialforschung und prüfung och ETC Battery.

Projektet som är treårigt har nyligen inletts och i dagsläget finns ett prototypmaterial som har de elektriska egenskaperna och samtidigt är så starkt att det kan användas i fordonskomponenter.

– Vi har mätt upp en fältspänning på 2,3 volt och räknar man på vad det teoretiskt skulle kunna innebära kan det ge oss ett batteri som tävlar med dagens batterier, säger Leif Asp, projektansvarig på Swerea Sicomp.

Forskarna tror sig kunna framställa material som kan användas i hybridbilar för att göra dem lättare, kompaktare och mer energisnåla. Resultatet är bilar med större aktionsradie utan laddbehov.

– I dag har vi ett batteri som inte alls bidrar till bilens strukturella förmåga, så det är ju en parasit. Har vi ett material som kan göra två jobb samtidigt kan massan bli mindre än summan av de två, batteriet och karossen, säger Leif Asp.

I projektet planerar man att ersätta reservhjulslådan och skjuvplattor i golvet på en bil med kompositmaterialet. Volvo kommer att se på möjligheten att sätta in komponenter i prototypbilar.

Bedömningen i nuläget är att antalet batterier kan minskas och på sikt ge en 15-procentig viktreduktion. På längre sikt spås en betydligt större viktreduktion. Dessutom ser forskarna potential för materialet inom andra områden, exempelvis telefoner och datorer. Med ”batterierna i höljet” kan resultatet bli mindre produkter med längre drifttider mellan laddtillfällen.

Få försök kring idéerna har gjorts tidigare. Leif Asp berättar att några försök har gjorts i USA, i övrigt är det här nya tankar.

– Det är märkligt att ingen gjort det tidigare.

Jonnie Wistrand

Ämnen i artikeln:

Elfordon

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.