Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Svenska företag riskerar att slås ut av nya gröna lagkrav

Publicerad: 6 December 2009, 09:28

”Både pengar och miljö kan sparas genom att företagen tar de nya EU-lagkraven på allvar och börjar agera redan nu”, skriver Pär Lundberg Peter Sjölund på företaget Argentum.


Ämnen i artikeln:

LagstiftningEuCsr

I november förra året infördes i Sverige en lag, som steg två i EU:s kemikalielagstiftning REACH. Lagen, som är en ny EU-förordning, innebär att samtliga företag som levererar varor från och med nu måste kunna deklarera vilka kemikalier deras varor innehåller. Trots att lagen funnits i nästan ett år är det få svenska företag som lever upp till kraven. Detta gör att de på sikt riskerar både näringsförbud och stora böter.

I år upphandlas varor för
15 000 miljarder kronor inom EU (jämför med Sverige där 500-600 miljoner kronor upphandlas inom den offentliga sektorn varje år) och nästa år ska 50 procent av de offentliga upphandlingarna vara ”gröna”. Det innebär att de företag som inte lever upp till de nya lagkraven inte heller får vara med och slåss om de 15 000 miljarder på den europeiska marknaden. Samtidigt riskerar företagen att missa möjligheterna till gröna konkurrensfördelar

Hela den svenska ekonomin
skulle kunna gynnas om företagen var med och tog del av EUs jättekaka med pengar. Genom att kunna deklarera vilka kemikalier deras varor innehåller får företagen dessutom större förtroende från sina kunder och har goda chanser att vinna nya marknadsandelar. Det är dessutom viktigare än någonsin att profilera sig och ta nya konkurrensfördelar nu i lågkonjunkturen då investeringsutrymmet är litet. I Sverige är kompetensen i konsultvärlden god vad gäller hur företaget ska bli grönare, detta är dock något som de svenska exportföretagen verkar ha missat.

Det här är en möjlighet för företagen att tjäna stora pengar och stå sig i den internationella konkurrensen, trots det rådande konjunkturläget. Men de svenska företagen måste bli bättre på att hänga med. Om alla andra länder inom EU kan deklarera vad deras varor innehåller måste även de svenska företagen kunna göra detsamma. Annars riskerar de att halka efter både på det internationella och nationella planet. Och det gäller att agera snabbt; de företag som hoppar på tåget redan nu kommer att bli de stora vinnarna.

Både pengar och miljö kan
sparas genom att företagen tar de nya lagkraven på allvar och börjar agera redan nu – 15 000 miljarder kronor ligger och väntar!

Pär Lundberg, operativ chef på Argentum Environment
Peter Sjölund, affärsutvecklingsansvarig på Argentum Group

Miljöaktuellt, redaktionen

Ämnen i artikeln:

LagstiftningEuCsr

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.