Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Svenska vinnare på Kinas nya gröna modell

Publicerad: 29 November 2010, 08:59

Affärsmöjligheterna för svenska cleantechbolag exploderar i Kina. Men det är inte alla som kommer lyckas.


Ämnen i artikeln:

CleantechTeknikKinaMiljöteknikGreentechForskningIngenjör

Teknik360 har tagit ett snack med Exportrådets Handelssekreterare i Peking, Mats Bergman, om vilka gröna lösningar som efterfrågas ­ och vad som krävs för att lyckas i det stora landet.

I Kinas nya femårsplan vill regeringen tydligt utveckla grön teknologi och energieffektiviseringar som möter efterfrågan på hållbar utveckling. Regeringen vill också att landets produktion ska ta kliv uppåt i värdekedjan och satsa på kvalitet och hållbarhet.

– Det är ett ökat intresse för svenska cleantech-lösningar i Kina, säger Mats Bergman. Sverige anses ha innovativa lösningar inom området och det finns många kinesiska företag som vill veta mer. Med fler och fler referensprojekt i Kina så blir sannolikheten för fler svenska affärer större.

De svenska företag som har störst chans att bli vinnare är det som kan leverera snabb "return of investments", alltså affärer som snabbt genererar intäkter för kunden. Även produkter och tjänster som leder till snabba kostandsbesparingar är eftersträvansvärda.

– Företag som jobbar med energieffektivisering kommer att hitta många affärsmöjligheter, speciellt inom industriella
sektorer som återvinning av spillvärme, ombyggnation för energibesparning, förgasning etcetra. Dessa är vinstgivande lösningar som kinesiska regleringar uppmuntrar.

Även Swedbank säger i en ny rapport att svenska företag med produkter med hög kvalitet och högt miljöfokus är de med störst potential i Mittens Rike.

– Den största konsekvensen av Kinas nya tillväxtmodell, med högre betoning på kvalitet, är att det kommer att gynna svenska företag, skriver Cecilia Hermansson, chefsekonom på Swedbank.

Men det är allt annat än enkelt att lyckas med affärer i Kina.
Inträdesbarriärerna är höga, de kulturella skillnaderna förvirrande och de lokala aktörerna vassa. Samtidigt är kineserna snabba på att utveckla egen teknik som konkurrerar med den västerländska.

– Den inhemska marknaden utvecklar sig snabbt och inom många
cleantech-sektorer blir den kinesiska teknologin väldigt konkurrenskraftig, säger Mats Bergman.

Trenden är densamma inom de flesta sektorer; om en ny teknologi visar sig lönsam så tar det inte lång tid innan det finns billigare kinesiska kopior med sämre kvalitet. Men snabbt utvecklas produkterna och blir lika avancerade som de västerländska.

För att lyckas med affärer i Kina är det en stor fördel att vara fysiskt på plats, framhåller Mats Bergman. Endast då kan man vara snabb på att svara på nya affärsmöjligheter.

Johan Nylander

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.