Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Svenskar ratar miljövidriga förpackningar

Publicerad: 14 Juni 2011, 08:04

Nästan varannan svensk har avstått ett köp på grund av en miljömässigt dålig förpackning.


En undersökning genomförd på uppdrag av Grafiska Företagens Förbund och Power of Print visar på hur svenskarna väljer produkter efter förpackningens miljöaspekter.
– Fler kvinnor, 60 procent, än män, 40 procent, säger att de oftare gör miljövänliga produktval. Och i åldersgruppen över 56 år är det hela 62 procent som oftare väljer produkter som uppfattas som mer miljövänliga. Här ligger de yngre efter, säger Maria Wikström på Power of Print i ett pressmeddelande.

Nästan hälften, 48 procent, säger sig ha avstått att köpa en produkt där förpackningen inte varit tillräckligt miljövänlig. 55 procent väljer ofta en miljövänlig produkt framför andra.

Undersökningen visar att svenskarna vill ha återvinningsbara förpackningar med liten miljöpåverkan. Kartong är den typ av förpackning som två av tre anser är mest miljövänlig. Den är återvinningsbar och kommer från en förnybar källa – skogen.

Grafiska Företagens Förbund och Power och Print ligger bakom undersökningen som har genomförts av analys- och strategiföretaget United Minds.

Miljöaktuellt, redaktionen

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.