Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Svenskar väljer förnybart framför kärnkraft

Publicerad: 30 September 2009, 06:27

När branschinitiativet Förnybart.nu lät Sifo fråga 1000 svenskar om hur de tyckte att investeringarna i energi skulle användas valde 65 procent förnybar energi. Bara 15 procent valde ny kärnkraft. Idag uppvaktar Förnybart.nu regeringen.


Ämnen i artikeln:

Förnybar EnergiPolitik

Frågan som Sifo ställde 1000 svenskar löd ”Om samhället skulle investera 20 miljarder vad anser du då att man bör satsa på i första hand?”.De som vill satsa på förnybart var fyra gånger fler än de som ville satsa på kärnkraft. Och bara 1 procent ville satsa på fossil energi. Det visade en Sifo-undersökning som branschinitiativet Förnybart.nu beställt för att uppvakta näringsminister Maud Olofsson idag.

Initiativtagare till Förnybart.nu är Lars-Göran Pettersson som är förbundsordförande på Lantbrukarnas Riksförbund, Svante Axelsson som är generalsekreterare på Naturskyddsföreningen och Anders Wijkman som är vice ordförande i Tällberg Foundation. Initiativet är öppet att ansluta sig till för privatpersoner, företag och organisationer genom att underteckna uppropet.

Målet
för Förnybart.nu är att Sverige ska öka sitt mål för förnybar energi till 70 procent år 2020. Regeringens mål idag är 51 procent. Oppositionens mål är 53 procent.
– Som ordförande i EU spelar Sverige en viktig roll i klimatförhandlingarna och en ambitiös svensk politik skapar trovärdighet. Men både när det gäller förnybar energi och energieffektivisering är regeringens och den rödgröna oppositionens mål alldeles för blygsamma, säger Anders Wijkman, tidigare EU-parlamentariker.

Skaffa dig koll på miljöfrågorna. Prenumerera på Miljöaktuellt.

Jon Rohne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Ämnen i artikeln:

Förnybar EnergiPolitik

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.