Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Svenskarna ändrar konsumtionsvanor och tänker mer på klimatet

Publicerad: 27 Mars 2020, 09:43

Foto: Fredrik Sandberg / TT

Nära hälften av svenska folket, 43 procent, säger sig ha dragit ned på sin nykonsumtion av varor under de senaste månaderna för att minska sin klimatpåverkan. Det visar WWF:s årliga Kantar SIFO-undersökning om klimat och biologisk mångfald.


Undersökningen visar att 52 procent av alla kvinnor har dragit ned på sin nykonsumtion och att sju av tio har sålt vidare eller skänkt bort prylar som en åtgärd för att minska sin klimatpåverkan.

Många svenskar svarar också att de gör andra aktiva val för att minska sin klimatpåverkan och skydda biologisk mångfald. En av fem har redan börjat äta mindre kött för att minska sin klimatpåverkan och tre av tio tror att de kommer att äta mindre kött framöver. Det är speciellt unga mellan 18 och 29 år som äter mindre kött. Högst andel kött- och fiskätare finns i norra Sverige och högst procentandel veganer finns i Göteborgsområdet.

Sedan 2019 har klimatförändringar och miljöförstöringar seglat upp på förstaplats i listan över vad som oroar svenskar mest. Tidigare år har krig och terrorism toppat listan. Årets undersökning visar också att andelen svenskar som tänker på klimatförändringarna en gång i veckan eller mer har ökat från 49 procent till 60 procent de senaste tre åren. Tre av tio kvinnor tänker dagligen på klimatet och en av fem män gör det.

WWF:s undersökning genomfördes strax innan utbrottet av Covid-19. Det visar sig emellertid i undersökningen att en av de konsekvenser med klimatförändringen som oroar svenskarna mest är ökad mänsklig ohälsa genom svält, vattenbrist och spridning av infektionssjukdomar. 

Tobias Persson

tobias.persson@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.