Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Svenskarnas tydliga krav till företagen: Ta ansvar för miljön

Publicerad: 25 April 2018, 13:02

Foto: Pixabay

Ny undersökning visar att åtta av tio svenskar tycker att det är viktigt att de varumärken de konsumerar tar ett miljöansvar.


Ämnen i artikeln:

Novus

Undersökningen genomfördes av Novus på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer och gick ut till drygt 1 000 svenskar i olika åldrar. Förutom att en klar majoritet av de tillfrågade anser att varumärkena bör vara insatta i miljöfrågor framgår att denna åsikt är vanligast hos kvinnor och hos personer över 65 år. Det är även viktigt för universitetsutbildade och de med en årlig hushållsinkomst på 600 000 kronor. Speciellt ivriga verkar personer i Västsverige vara. Där uppgår andelen till 91 procent.

Bara 13 procent svarade att de inte tycker att det är viktigt med varumärkenas miljöansvar. Dessa var oftare män och/eller hade en årlig hushållsinkomst på mindre än 200 000 kronor.
”Att varumärken tar ett ansvar för miljön har blivit allt viktigare och konsumenter har också börjat ställa krav på att varumärken tar ett miljöansvar. Som varumärke har ett hållbarhetstänk blivit en affärskritisk del”, säger Ulf Hermansson Samell, marknadschef på Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande.

Izabella Rosengren

Ämnen i artikeln:

Novus

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.