Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Svenskt Näringsliv vill sanera bland miljömärkena

Publicerad: 30 September 2003, 11:52

Organisationerna som jobbar med miljömärkning vill gärna påskina att de är den enda och bästa vägen mot miljöanpassade produkter, men utvecklingen har sprungit ifatt många av dessa aktörer, anser Inger Strömdahl på Svenskt Näringsliv.


Bakgrunden till näringslivsorganisationen Svenskt Näringslivs utspel grundar sig på att Krav, SIS Miljömärkning, TCO Development och Världsnaturfonden, nyligen gjorde ett gemensamt uttalande. Där framförde de farhågan att stämningen mot Coop, avseende deras sätt att marknadsföra sina miljömärkta produkter, riskerar att sätta munkavle på miljömärkningen.

Inger Strömdahl, på Svenskt Näringslivs avdelning för Miljö och hållbar utveckling, skriver i ett pressmeddelande att miljömärkarnas uttalande är missledande. Istället handlar stämningen om konsumenternas rätt att kräva korrekt och relevant miljömärkning.

Ett problem som man ser på Svenskt Näringsliv är att det byggs upp olika nationella och regionala system för miljömärkning som inte följer någon standard. Det finns inte någon garanti för att kriterierna för miljömärkning inom dessa system tas fram på ett öppet och transparent sätt, vilket ska ske både enligt internationella regler för frihandel och också riktlinjerna för internationella standarder.

Inom flera produktområden har de kommersiella miljömärkena spelat ut sin roll, anser Svenskt Näringsliv, eftersom företagen redan höjt miljöribban utöver miljömärkenas kriterier.

Mikael Nyberg

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.