Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

”Sverige behöver en nationell cykelstrategi på plats snarast”

Publicerad: 20 September 2016, 04:09

Foto: Pixabay.com

DEBATT Trafiksystemen måste utformas så att rätt färdslag används till rätt resa, skriver styrelsen för Svenska cykelstäder.


Svenska cykelstäder börjar bli otåliga. Sverige behöver en nationell cykelstrategi på plats snarast! Våra förväntningar är dessutom höga och vi vill att den ska innehålla förslag som underlättar att nå Svenska cykelstäders vision om att hälften av alla resor under fem kilometer ska ske med cykel. Ännu bättre vore det om cykelstrategin skulle dela vår uppfattning och ställa sig bakom samma vision.

Den övergripande förväntningen Svenska cykelstäder har på den nationella cykelstrategin är att cykeln lyfts som eget trafikslag. Att höja statusen för cykeln som transportmedel skulle betyda väldigt mycket. Framförallt skulle cykeln bli mycket mer prioriterad i infrastruktur- och trafiksatsningar.

Det är viktigt att strategin är utformad på ett sätt som förtydligar villkoren för cykling, för att kunna utvecklas till den potential cykel har som transportmedel. Vi vill att strategin ger svar och vägledning avseende hur cykelns andel bland trafikslagen kan öka.

En bärande punkt för att komma framåt i cykelfrågan är just att tydligt reda ut framkomlighetsfrågorna för en cyklist och se till att trafikregler ändras så att de blir så enkelt som möjligt att cykla. Helt enkelt att cyklister ska ha en ”gräddfil” i trafiken. Det är också viktigt då cykeln är ett oskyddat färdsätt jämfört med många andra. Säkerhetsfrågorna är alltså något vi förväntar oss finns med i cykelstrategin. Även säkerhetsfrågor när det gäller motionscykling och cykellopp. Svenska bilister ligger långt efter i hänsynstagande avseende detta jämfört med länder som Danmark och Frankrike.

Svenska cykelstäder menar också att skolan ska spela en stor roll när det gäller att lära sig cykla trafiksäkert. Det är lika viktigt som att lära sig att simma. Dessutom är ansvarsfördelningen mellan kommun, län och stat i dag inte tillräckligt tydlig och det måste en gång för alla klargöras.

För att öka cyklingens andel i samhället måste det vara enkelt att cykla. Det gäller att utforma trafiksystemen så att rätt färdslag används till rätt resa. Det innebär att det måste vara enkelt att kombinera cykel med exempelvis buss eller tåg. Exempelvis ska det vara enkelt att ta cykeln med sig på bussen genom att bussavgifterna är utformade så att när inte cykeln kan användas på grund av väder så ska bussen vara ett självklart alternativ i stället för bilen.

Till sist önskar vi såklart att strategin ska leda till stora framtida statliga infrastruktursatsningar avseende cykelframkomlighet.

Svenska cykelstäder är ett cykelnätverk som består av 21 kommuner som samarbetar i syfte att samla och sprida kunskap, arbeta forskningsnära och projektorienterat. Alla kommuner som är med i nätverket har ett tydligt mål om att cykelns andel ska öka.

Svenska cykelstäder vill helt enkelt att den nationella cykelstrategin ska göra det så enkelt som möjligt att vara cyklist.

Styrelsen för Svenska cykelstäder,
 Henrik Oretorp (C), Halmstad
 Thomas Rödin (MP), Helsingborg
 Emma Berginger (MP), Lund
 Mikael Vilbaste (MP), Västerås
 Johan Nyhus (S), Göteborg
 Lenita Ericson (S), Luleå
 Ann-Helen Persson (C), Gävle

____________

Läs fler debatter på Aktuell Hållbarhet.

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.