Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

”Sverige behöver strategi för basindustrins utsläpp”

Publicerad: 25 Januari 2016, 06:55

Det behövs en tydlig strategi för hur utsläppen från stålindustrin ska hanteras, konstaterar myndigheten Tillväxtanalys.


Den här artikeln publicerades i omvärldsbevakningen Miljöaktuellt Idag den 22 januari.

Det behövs en tydlig strategi för hur utsläppen från stålindustrin ska hanteras, konstaterar myndigheten Tillväxtanalys i en omvärldsanalys om basindustrin. En sådan utsläppsstrategi saknas idag, trots att basindustrin troligen behöver bli klimatneutral till 2050 för att tvågradersmålet ska klaras.

I omvärldsanalysen blickar Tillväxtanalys mot sju andra länder och konstaterar att inget av dem har en sådan strategi. Dock görs det mer i andra länder. Exempelvis har Japan, Kina och Storbritannien strategier för energiintensiv industri. Här ingår både pengar till ny teknik och riktade styrmedel som ska öka efterfrågan på tekniken. Vanligare är dock att länder bara siktar in sig på tekniken, inte på efterfrågan. I USA och Kanada fokuserar man extra mycket på koldioxidavskiljning och lagring. I Sverige går resurser främst till de innovationsbehov som industrin har pekat ut. För att skapa en klimatneutral basindustri krävs, enligt Tillväxtanalys, storskaliga demonstrationsanläggningar och en strategi som fokuserar både på att utveckla ny teknik och på att ta fram styrmedel som driver efterfrågan på tekniken. Eftersom den här industrin är kapitalintensiv och eftersom återinvestering av processteknik sker med så långa mellanrum behöver staten gå in och peka ut riktningen. Regeringen behöver även sätta ner foten i CCS-frågan, enligt analysen.

Läs hela analysen och underlagsrapporter från de olika länderna här.

Martina Frisk

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.