Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Sverige i frontlinjen på hetaste speltrenden

Publicerad: 30 oktober 2008, 04:24

Någon gång efter nyår smäller det till. Två gratisspel för nätet utvecklade i Stockholm har premiär.


Gratisspel på nätet som drar in pengar på mikrobetalningar. Det är en het trend som både Avalanche och Digital illusions hakat på. Avalanche skakas just nu av ett storvarsel men det gratisspel bolaget utvecklar påverkas inte av varslet.

De tekniska utmaningarna när det gäller de nya gratisspelen är stora, men störst är utmaningen att göra spelen i samarbete med användarna.

– Det är ett helt nytt sätt att jobba, säger Tina Wellner på Digital illusions.

Och någon gång efter nyår ska det alltså smälla till på webben med två onlinespel. Avalanche studios släpper i samarbetet med brittiska Emote jaktspelet The Hunter och Digital illusions, Dice, släpper Battlefield Heroes.

Realism i The Hunter

Därmed hakar de svenska utvecklarna på en trend som antagligen bara sett sin början. Det handlar om att göra så kallade browserspel, där hela spelet körs genom webbläsaren. Spelen är gratis att spela, men förlagen tjänar pengar genom annonsförsäljning och mikrobetalningar. Marknaden omsatte 340 miljoner dollar bara i Europa förra året och analytikerna tror att omsättningen kommer att öka dramatiskt de kommande fem åren.

Fördelarna med den här typen är flera: De är relativt billiga att utveckla, priatkopiering är inget problem och de ger ett jämnt, konstant inflöde av pengar. Dessutom når man marknader som är svåra att penetrera annars, främst länder i Östeuropa.
Föregångare har Asien varit. Där har helt enkelt piratkopiering varit ett så stort problem att många spel inte släppts i kartong, utan lanserats just som gratis onlinespel med mikrobetalningar som inkomstkälla.

The Hunter och Battlefield Heroes skiljer sig lite från browserspelen eftersom man som laddar ner klienten på datorn och att spelet alltså inte körs i browsern utan som ett program.

– Man får helt enkelt inte tillräckligt bra prestanda i ett browserspel. Vårt jaktspel skiljer sig från andra genom att vara mer realistiskt, och då kan vi inte köra det genom en browser, säger Gustav Taxén som är producent och lead programmerare för The Hunter.

Grafiken i Battlefield Heroes är inspirerad av tecknade serier

Både The Hunter och Battlefield Heroes är gratis att ladda ner och spelarna förses med basal utrustning för att kunna spela. Men så snart man vill ha nya jaktmarker eller snyggare kläder kostar det pengar. Men vi snackar små pengar, allt från en tia till en hundring beroende på vad paketet innehåller. Därav benämningen mikrobetalningar.

De tekniska utmaningarna är inte gigantiska, men finns där.

– En är att spelen ska ha så låga prestandakrav som möjligt. Heroes är ett spel som folk ska kunna spela en kvart på lunchen på sin jobbdator. Vi satsar på en väldigt bred målgrupp och därför måste kraven på prestanda hållas så låga som möjligt. Det handlar om ett ständigt testande och jag tror att vi har lyckats bra. Jag kan utan problem spela på min laptop som inte alls har prestanda för att vara en speldator, säger Tina Wellner som är web development director på Dice.
Avalanche siktar lite högre än så.

– Man får nog ha en dator som inte är mer än två-tre år gammal för att spela The Hunter. I teorin skulle vi kunna skala ner spelets grafik mycket mer, men gameplay sätter ändå sina gränser. Jag menar, det måste finnas träd och vegetaion i naturen så att djuren kan gömma sig. Tar vi bort alla träd så kan spelet köras på datorer med lägre prestanda, men då blir det ju inget kvar av själva spelet. Det måste vara rättvist, så att spelare kan jämföra sina prestationer med varandra.

I The Hunter umgås man dessutom inte i själva jagandet, jagar gör man ensam och offline på den lokala datorn. Sedan umgås man och delar sina erfarenheter och upplevelser i communitydel av spelet. Det utvecklas av Emote.
Battlefield heroes har också en social del, men är mer ett traditionellt multiplayerspel där många spelare deltar på samma bana.

– Men vi satsar väldigt mycket på att bygga communityn, det är en väldigt viktig del av spelupplevelsen. Det är också viktigt för att vi snabbt ska kunna fånga upp spelarnas önskemål och tankar.

Den stora utmaningen för utvecklarna ligger nämligen i vad som händer efter releasen av spelet, en release som i sig skiljer sig markant från vanliga spel.

– Lite överdrivet kan man säga att vi släpper en betaversion av spelet, en spelbar grundversion av The Hunter. Sedan utvecklar vi det vidare tillsammans med de som spelar. Utmaningen ligger i att vara lyhörda för vad spelarna vill och snabbt agera på det, säger Gustav Taxén.

Tina Wellner håller med:

– Här på Dice har det krävts en hel del ny kompetens och nya roller för det här projektet, bland annat community managers, store managers och analytiker då kunskap om hur man hanterar ett community, en online store och expertis kring datamining blir oerhört viktigt. När vi utvecklar spelet vidare gäller det både att lyssna på vad spelarna tycker och att veta vad de verkligen gör när de spelar. Kan vi ha koll på det, så kan vi också utveckla nytt content som spelarna vill ha och därför är beredda att betala för.

Utvecklingsteamen ser också annorlunda ut jämfört med de produktioner bolagen normalt sysslar med. Istället för något hundratal utvecklare som under flera år arbetar med en produkt som ska vara helt färdig vid release, handlar det här om team med ett 20-tal personer som visserligen också arbetar i flera år med spelet, men där den största utvecklingsperioden ligger efter releasen.

– Det har inte varit några problem att locka duktiga utvecklare till det här projektet. Det är så annorlunda än allt annat vi gör och det finns så mycket ny kompetens i teamen att det gör projektet roligt, säger Wellner.

Battlefield Heroes befinner sig just nu i stängd betatest. 10.000 personer spelar spelet online och fler släpps in allt eftersom.

– Förutom att vi testar hur spelet fungerar och vad spelarna gillar eller inte gillar att göra, så handlar mycket om att se till att infrastrukturen håller. Vi förväntar oss ett oerhört tryck på spelet när vi väl släpper det, och då måste systemen hålla för det. Det får bara inte hända att servrarna går ner för att vi inte klarar trycket.

Miljöaktuellt, redaktionen

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.