Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

”Sverige kan bli världens mest hållbara destination”

Publicerad: 23 mars 2017, 07:00

DEBATT Besöksnäringen tar ett stort ansvar för sin hållbara utveckling. Men näringen kan inte klara alla utmaningar själv. Det krävs också förståelse och kunskap hos dem som fattar de politiska besluten, skriver Eva Östling, vd för bransch- och arbetsgivarorganisationen Visita.


Besöksnäringen har varit dålig på att berätta vad den bidrar med ur hållbarhetssynpunkt. Att vår näring är en förutsättning för att Sverige ska kunna klara av att minska landets klimatpåverkan med 63 procent till år 2030 är det inte många som vet. Lika få vet att besöksnäringen har en viktig roll i att Sverige ska kunna klara landets del i att uppnå FN:s 17 hållbarhetsmål.

Restauranger, hotell, campingplatser, nöjesparker, vandrarhem, spa-anläggningar, turistbyråer och skidanläggningar behövs i det nationella och globala hållbarhetsarbetet. Och vi har höga ambitioner att ta vårt ansvar.

Många av bransch- och arbetsgivarorganisationen Visitas medlemsföretag tar ett stort ansvar för att utveckla besöksnäringen hållbart. Mycket konkret kan besöksnäringen bidra till lösningarna på tre av de största utmaningarna Sverige står inför:

1. Klimatet
Klimatförändringarna ser ut att gå snabbare än vad någon tidigare bedömt. Det senaste året ser vi också hur utsläppen återigen ökar i Sverige. Det här drabbar vår näring påtagligt. När vi behöver använda mer konstsnö i skidbackarna, när stranden hamnar under vatten och när arter som lockar besökare hotas av utrotning är det uppenbart att näringen själv behöver vara i frontlinjen för arbetet att snabbt hejda klimatförändringarna. Därför har vi antagit Miljömålsberedningens klimatmål om netto noll till år 2045 som våra egna. Vi vill till exempel arbeta för att allt svenskt inrikesflyg går på biobränsle, att nattågen fortsätter rulla och att energin som vi använder i vår näring blir helt förnybar.

2. Jobben och integrationen
Sverige står inför en stor integrationsutmaning. Samtidigt står hela arbetsmarknaden för en snabb omvandling där automatiseringen gör att behovet av arbetskraft förändras. Ett av de bevisat bästa sätten att få människor integrerade är att erbjuda dem ett jobb. Och besöksnäringen är arbetskraftsintensiv. Redan nu är fyra av tio som är sysselsatta i näringen utlandsfödda. Och vi kan mer. Besöksnäringen kan anställa fler nya svenskar än någonsin förr, men för att vi ska klara det är grön skatteväxling ett viktigt verktyg. Med sänkta skatter på arbete och höjda skatter på sådant som förstör vår miljö kan vi ta stora kliv mot att klara två svåra utmaningar, både klimatmålen och att minska utanförskapet.

3. Jordbruket och landsbygden
Produktionen i svenskt jordbruk läggs ner i en oroande takt. Resultatet kan bli en utarmning av den svenska landsbygden och en förlorad möjlighet att erbjuda utländska gäster den unika svenska matupplevelse de förväntar sig. Vi vill förverkliga och fördjupa visionen om Sverige som ett riktigt matland. Vi vill lägga grunden för en livskraftig och hållbar svensk mat- och dryckesproduktion med bra betalt för fina varor, goda upplevelser och en levande landsbygd. Besöksnäringen behöver både jordbrukslandskapet och dess produkter.

Självklart har vi ett egenintresse i det här. Fler kommer till Sverige om vi har bra förbindelser och en hållbar profil. Besökarna betalar bättre om maten är lokalproducerad. Vi kan ge bättre och mer personlig service om vi har medarbetare från olika kulturer och som kan många språk. Men egenvärdet minskar inte vår ambition i åtagandet, snarare stärker det vår vilja att lyckas. Och bland Visitas medlemmar finns otaliga exempel på innovativa lösningar som bidrar till det hållbara Sverige. Det är bara att öppna ögonen, så finns idéerna förverkligade överallt. Men vi kan inte klara utmaningarna själva. Det krävs också förståelse och kunskap hos dem som fattar de politiska besluten.

För ett tag sedan publicerade Visita tillsammans med tankesmedjan Fores en rapport, ”Sverige – vi löser det!”. I den berättar vi vad besöksnäringen vill göra för att knuffa Sverige i en mer hållbar riktning och vad som krävs från politiskt håll för att vi ska kunna hjälpa våra beslutsfattare att uppfylla sina löften. Det handlar till exempel om att politikerna måste skapa förutsättningar för ett klimatsmart resande baserat på att minska utsläppen – inte resandet, öppna dörrar till jobb och företagande inte minst genom att sänka kostnaderna för arbete och snabba upp processerna kring uppehållstillstånd samt säkerställa att de svenska bönderna kan få tillräcklig betalt för sina produkter genom att bland annat tillåta gårdsförsäljning.

Om besöksnäringen och politiska makthavare på alla nivåer kan samarbeta är vi övertygade om att vårt land kan bli världens mest hållbara destination. Sverige – vi löser det!

Eva Östling, vd Visita

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.