Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Sverige sämst i EU på järnvägsunderhåll

Publicerad: 17 Oktober 2011, 07:04

Sverige är sämst av alla länder på underhåll av järnvägsnätet, visar en undersökning från Seko.


Ämnen i artikeln:

Eu

Sverige satsar långt under EU-snittet på drift och underhåll av järnvägarna, minst av alla på reinvesteringar, näst minst i förhållande till antalet tågresor och allra minst i förhållande till banlängden, visar en granskning från fackföreningen Seko.

– Det var än jag trodde. Jag visste ju att vi var dåliga på järnvägsunderhåll i Sverige men att vi är så extremt dåliga kom som en överraskning, säger Kristoffer Arvidsson på Seko till Göteborgs-Posten.

Det två främsta förklaringarna för tågkaoset är enligt rapporten avregleringen och den låga investeringstakten. För att komma till rätta med problemen krävs det enligt Kristoffer Arvidsson omkring 30 miljarder kronor fram till 2021 i ökade anslag.

Däremot ligger Sverige över EU-snittet när det gäller rena nyinvesteringar. Det är satsningarna på Citybanan i Stockholm, Citytunneln i Malmö, Ådalsbanan och Botniabanan som gett detta resultat.

Enligt Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm är järnvägarna i Sverige hårt utnyttjade och underhållet har varit eftersatt i årtionden. Men politikerna börjar nu förstå vad som krävs, säger han till GP.

Erik Klefbom

Ämnen i artikeln:

Eu

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.