Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag06.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Sverige slocknar inte alldeles på lördag

Publicerad: 25 Mars 2009, 11:38

På lördag är det dags för WWF:s Earth Hour. Mellan 20.30 och 21.30 slocknar det här och var. Men Sverige blir inte precis becksvart.


2.712 städer, 7.800 skolor, 5.500 organisationer och 18.800 företag i 83 länder. Det är några av de som stänger av lyset under en timme på lördag. 120 kommuner i Sverige har ställt sig bakom symbolhandlingen. Strömmen av deltagare har ökat ju närmare lördagen kommer, enligt WWF.

Att Stockholm inte hakat på kampanjen har givit uppmärksamhet. På http://www.stockholm.se finns en redogörelse för varför staden inte vill anamma Earth Hour.

– Vi har ansträngt oss för att få med dem, men de vill inte gå med, säger Victoria Olausson, projektledare för Earth Hour i Sverige.

Men trots att staden inte hakat på kampanjen blir delar av huvudstaden mörklagd på lördag. Ett gäng skolor, företag och kommuner i Stockholm har bestämt sig för att släcka ljuset.

Solna, där WWF har sitt svenska huvudkontor, har också valt att inte haka på Earth Hour.

– Vi har inte ”attackerat” dem, de har fått en inbjudan och de har inte tackat ja, säger Victoria Olausson.

Bland de mer kända landmärkena i världen som släcker ljuset märks Akropolis, Eiffeltornet, Empire State Building och pyramiderna i Giza. På hemmafronten märks Globen, Ullevi och Visby ringmur.

– Det här är inte en energisparkampanj, det är en symbolhandling och en politisk signal som stödjer och gjuter mod i beslutsfattarna att fatta kraftfulla beslut och att de stiftar ett kraftfullt avtal vid Köpenhamnsmötet, säger Victoria Olausson, som syftar på de stundande förhandlingarna om klimatåtgärder som kommer att äga rum mellan EU:s medlemsländer i Köpenhamn i slutet av året.

Jonnie Wistrand

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.