tisdag7 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Sverige standardiserar elhybriderna

Publicerad: 21 januari 2009, 09:10

Elsäkerheten främst. Bilindustrin ställer höga krav på li-jonbatterierna.


Nu drar SIS och biltillverkarna igång ett standardiseringsprojekt för elhybridfordon. Det ska driva svenska intressen i det internationella standardarbetet och knyta ihop underleverantörer och bilfabriker.

– Arbetet pågår internationellt med Tyskland, Frankrike, USA, Japan, Kina och Korea i täten, både inom ISO och organisationen för elstandarder, IEC. Främst handlar det om säkerhetsfrågor, berättar projektledaren Peter Claeson på SIS.

Det kan man förstå efter alla återkallade laptopbatterier, som ibland orsakat brand och personskador. Här handlar det om betydligt större batteripaket.

– En typisk personbil har ett batteri på 300 volts likspänning som vid drift kan omvandlas till 380 volts växelström som driver motorerna. Tendensen är att spänningarna blir högre framöver, framför allt i tunga fordon. Och vi talar om hundratals battericeller. Inte nog med att de inte får fatta eld, det måste också finnas funktioner som bryter strömmen vid en olycka. Räddningstjänsten ska kunna sätta en tigersåg i karossen utan att få en elchock. Växelspänningen är dock bara igång när bilen är i rörelse, säger Peter Claeson.

Detta alltså i en energisnål småbil i stil med Toyota Prius. De första tillverkarna som sökte sig till den grupp som diskuterat informellt innan standardiseringsgruppen bildades i slutet av förra året var dock våra buss- och lastbilstillverkare. Där blir batterivolymerna avsevärt större.

Peter Claeson ser också behovet av ny kunskap på bilverkstäderna. Det är skillnad på vanliga bilbatterier på 12 eller 24 volt och de kommande nivåerna. Plats för vidareutbildning och nyrekrytering?

– Det finns mycket att fundera över. Hur snabbt laddas batteriet? Det kan handla om timmar, det är inte som att stanna till och fylla på tanken. Vi får planera vårt resande på ett helt annat sätt. Det kan bli rätt komplicerade körcykler under en långresa, säger Peter Claeson.

Peter Claeson konstaterar att det blir svårare att deklarera energiåtgången i ett fordon som körs med både el- och förbränningsmotorer.

– Man behöver specificera driftfallen mer i detalj för att få energideklarationer som bilköparna kan förlita sig på. Det här försöker man lösa i kommande ISO-standard. En viktig fråga i sammanhanget är driftfallet för klimatanläggningen, som får en större inverkan på energiåtgången hos el-hybridfordon än hos "vanliga" bilar. I vissa fall, både när det krävs värme och kyla, kan man tvingas hålla förbränningsmotorn igång bara för att driva klimatanläggningen.

"Världens renaste sopbil" ‘ Renovas unika elhybridsopbil

ISO har redan hunnit långt på flera områden. Tre kapitel i den omfattande standarden ISO 6469 publiceras redan i vår medan avsnitt som rör personsäkerhet behöver ytterligare ett års arbete.

Om ISO arbetar med fordonsfrågorna har IEC ansvaret för battericeller och en rad praktiska ting som laddningssystem (inklusive induktiva sådana), tillhörande kontakter (måtte standardiserarna framhärda!), kablage, kondensatorer, instrument och kontrollkretsar.

– Mycket av intresset rör sig idag kring litium-jonbatterier men vi är naturligtvis öppna kommande tekniker. Och vi välkomnar fler deltagare utöver dagens batteritillverkare, provnings- och forskningsinstitutet SP och fordonsindustrin, säger han.

Pär Rittsel

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev