Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Sveriges mest hållbara varumärken – enligt konsumenterna

Publicerad: 30 Mars 2017, 16:01

Nu presenteras årets upplaga av Sustainable Brand Index, listan som rankar de mest hållbara företagen enligt svenska konsumenter.


De företag som toppar listan är ungefär de samma som förra och förrförra året. På första plats ligger Apoteket, följt av Saltå Kvarn, och på tredje plats Ica.
– Apoteket toppar för andra året i rad och det gör de välförtjänt för de har fokuserat väldigt mycket på  kommunikation och kvalitetskontroll och kopplat det till både människa, miljö och samhälle. Vi kan se att Ica är tillbaka i toppen igen. De har lyckats bättre med kommunikationen mot sina kunder i butik och i att de har en 50 procentig marknadsandel så når de bredare än vad Coop gör men även Coop har gjort väldigt mycket bra kommunikation under året, säger Erik Elvinsson Hedén, Managing Director på SB Insight.

Är kommunikationen med kunderna viktigare än det faktiska hållbarhetsarbetet för att hamna i toppen på lista?
– Det finns en korrelation mellan hållbarhetsarbete och kommunikation. Det går inte att komma in på topp 30 om du är ett ohållbart företag, men däremot kan man inte säga att ett företag som ligger i toppen är mer hållbart än ett företag som ligger något längre ner. Det är en fråga om upplevelse bland konsumenterna, och då handlar det ju om att nå ut med sin kommunikation.

Lina Rosengren

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.