Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Swedma: Miljöpartiet är idealister som vill lägga livet tillrätta för människor

Publicerad: 26 Oktober 2010, 09:35

Miljöpartiets motioner för att begränsa direktreklam och oadresserade utskick väcker starka reaktioner i reklamsverige.


Ämnen i artikeln:

PolitikSkog

Det är de tre miljöpartisterna Annika Lillemets, Esabelle Dingizian och Jabar Amin som nyligen lämnade in en motion om att ändra på marknadsföringslagen så att hushållen måste göra ett aktivt val för att ta emot oadresserad reklam – så kallad direktreklam. I motionen skriver man att  ”Såväl omsorg om miljö och människor talar alltså för att marknadsföringslagen ändras så att oadresserad direktreklam bara delas ut till de hushåll som aktivt ber om det”.

Man använder också konsumtionssamhället som argument mot de ökande reklammängderna och skriver: ”Konsumtionssamhället bygger på normen om att ingen bör vara nöjd med sig själv eller sina ägodelar. En människa som är nöjd med sig själv och det hon har är ofta en sämre konsument. Reklamen driver på statuskonsumtion, som inte bara är stressande utan även miljöskadlig. Den totala konsumtionsnivån ligger redan på en ohållbart hög nivå i Sverige. Om alla konsumerade som svenskar skulle vi behöva flera jordklot.”

På sajten Dagensmedia.se gick igår direktreklambranschens intresseorganisationen Swedma ut i ett upprört försvar av direktreklamen.
– Motionen är nästan ett övertydligt exempel på hur det kan se ut när idealister vill lägga livet tillrätta för andra människor, utan att ens ha rudimentära kunskaper i ämnet. Tvärt emot vad motionsskrivarna tror så är friheten att få marknadsföra sina varor och tjänster avgörande för det välstånd vi har idag och frågan är hur det lokala näringslivet skulle klara sig utan dr. Det är en väldigt oinitierad motion, säger Mikael von Ekensteen till Dagensmedia.se.

Idag berättar Dagensmedia.se också om en , som de uttrycker det, "Ny (MP)-attack mot direktreklamen". Den här gången handlar det om ett förslag på att beskatta direktreklam. Miljöpartiet konstaterar att direktreklam förmodligen är den reklamform som har starkast miljöpåverkan. Idag är direktreklam befriad från reklamskatt och det vill man ändra på.

Jon Röhne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Ämnen i artikeln:

PolitikSkog

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.