Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Syntetiskt bränsle kan ersätta dieseln

Publicerad: 19 Januari 2006, 07:33

Det är fullt möjligt att ersätta dieseln med svensktillverkat, förnyelsebart bränsle, framhåller Göran Rosenberg, ansvarig vid Sveriges Åkeriföretag för frågor som berör miljö och hållbar utveckling. – Vi tror att miljöproblemen för godstransporterna kan lösas på andra sätt än genom tunga skattehöjningar. Vi förordar i stället en långsiktig kraftig skattesänkning på biobaserad syntetisk diesel, säger han.


Förslaget skulle ge producenterna en möjlighet att få igång en tillräckligt omfattande tillverkning för att inom landet försörja alla tunga lastbilar med ett mycket miljövänligt bränsle, framhåller Göran Rosenberg.

Syntetisk diesel kan användas direkt i motorerna, distributionen kan ske i befintliga system och råvarorna finns inom landets gränser.

Syntetiskt bränsle kan tillverkas på skogs- och jordbruksprodukter, avfall och svartlut. Råvarorna räcker för att försörja oss om vi använder den så kallade Fischer-Tropsmetoden. Den här modellen hör till dem som också Svenska Naturskyddsföreningen framhåller som intressant.

– Tekniken för framställning finns. Flera aktörer står beredda att börja utveckla tillverkningskapaciteten. Vi skulle kunna vara helt oberoende av oljan inom 10-15 år, säger Göran Rosenberg.
Biobaserad syntetisk diesel ger lägre utsläpp av alla farliga ämnen än av Euroklass V ger, samtidigt som koldioxidutsläppen elimineras. Dock kan det vara nödvändigt att i ett övergångsskede använda naturgas vid tillverkningen av den syntetiska dieseln.
Av Göran Kristiansson

Miljöaktuellt, redaktionen

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.